Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Det våras för butiksodling: ”Om tio år kommer alla butiker ha det”

Publicerad: 21 juni 2022, 12:11

Hydroponi kallas den tekniken som de flesta butiker använder sig av.

Foto: Pressbild.

Odlingsrum i butiker blir allt vanligare och marknaden är fylld av aktörer som erbjuder butiksodlingar. Tekniken som används kallas hydoponi och är upp till 99 procent mer vattensnål än vanlig odling. ”Gynnar både smak och ekonomi”.


Ämnen i artikeln:

EkologisktRåvarorTeknologiIca KvantumCoopFramtidens butik

Det finns i dag ett tiotal aktörer som erbjuder lösningar för butiksodlingar på den svenska marknaden. Bland dessa återfinns giganter som Swegreen och börsnoterade Agtira men även mindre aktörer som Farmy och Blågrön Odling.

Andra företag i branschen är Grönska, Futufarm och Urban Oasis. 

Tekniken som används kallas för hydroponi och kräver ingen jord. I stället använder man odlingsbäddar, gjorda av antingen stenull eller kokosfiber för att rötterna ska kunna utvecklas. Tekniken kräver 90 till 99 procent mindre vatten i jämförelse med odling på friland.

– Det gynnar både smak, eftersom det är nyskördat när du köper det i butik, men även ekonomin. Det blir billigare eftersom det blir mindre svinn och odlingen blir väldigt effektiv, säger Erik Geijer, medgrundare och ägare på Blågrön odling, och fortsätter:

– Tekniken kräver mindre vatten. En kvadratmeter i en butik kan motsvara cirka 250 kvadratmeter frilandsodling.

LÄS OCKSÅ: Handlaren om Icas satsning i heta området: ”Odlingsrum inne i butiken” 

Att tekniken kräver betydligt mindre vatten beror på att man tillsätter precis så mycket näring som behövs i varje tillväxtfas.

I dagsläget går det att odla de flesta växter som är grönbladiga och ätbara via hydroponi. Detta kan man göra både via en anläggning inuti butiken eller också i så kallade odlingsskåp som endast upptar någon kvadratmeter.

Coop Hagastaden i Stockholm är en av butikerna som använder sig av sådana skåp, levererade av företaget Grönska stadsodling.

– Den dagliga skötseln innefattar insättning av plantor, skördning och städning och i princip alla kan göra det om man följer rutinerna, säger Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden.

Hur har det tagits emot av kunderna?
– Det har tagits emot väldigt positivt av kunderna. Vi jobbar stenhårt med hållbarhet så odlingen passar jättebra in i vår butik.

LÄS OCKSÅ: Ica Maxi i Solna satsar på butiksodling: ”Vill erbjuda något unikt”

Det är inte bara hydroponi som används för butiksodlingar. Akvaponi är en annan teknik som används av Ica Maxi Sundsvall och snart även i full skala på Ica Maxi Östersund.

Akvaponi går ut på att man odlar fiskar och växter – med hjälp av varandra. Det näringsrika vattnet som fisken simmat runt i använder man för att gödsla plantorna. Sedan återanvänder man det vattnet och för tillbaka till fiskarna.

Börsnoterade Agtira är det företag i Sverige som är störst på butiksrelaterad akvaponi, med en liten skruv.

– Det kallar vi gör i bland annat Ica Maxi i Sundsvall kallar vi semiakvaponi. Vi odlar ingen fisk ingen i butiken i. Vi har tagit fram och patentsökt en egen näringslösning som är baserad på fiskbajs och blast, och så förser vi grödorna med den typen av näring, säger Agtiras vd Mattias Gemborg och fortsätter:

– På fullaste allvar är jag helt övertygad på att det här är något som kommer att bli lika vanligt som ett eget butiksbageri i framtiden. Om tio år kommer alla butiker ha någon typ av odling hos sig, sen om det är örter, gurka eller fisk får framtiden utvisa.

LÄS OCKSÅ: Sveriges största Ica-butik blir grönare – satsar på butiksodling 

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev