Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

De tar vegofisken in i kyldisken: ”Tufft att vara först”

Publicerad: 14 september 2021, 10:19

Tom Johansson och Emil Wasteson, grundare av foodtechbolaget Hooked Foods

Foto: Pressbild

Ny teknik gör att fisk och skaldjur kan odlas på åkern i stället för att fångas i havet. Under förra veckans lanseringsfönster för kylda vegoprodukter har ”fulfisken” nått dagligvaruhandeln.


Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Vegotrenden har lärt oss att ”kött” inte nödvändigtvis måste komma från ett levande djur utan lika gärna kan produceras av baljväxter eller mikrosvampar.

Nu är det dags att tänka om även vad gäller sjömat.

– Vår vision är att bidra till en hållbar konsumtion av fisk och skaldjur och ett mer hälsosamt marint ekosystem. Det här är en kul lösning på ett stort problem, säger Tom Johansson, vd och medgrundare av foodtechbolaget Hooked Foods som precis lanserat Sveriges första växtbaserad fisk: Tonnish.

Det är en tonfiskliknande produkt som är gjord på certifierad sojaböna, veteprotein, solrosolja samt alger och som säljs i form av olika ”röror” att ha på en macka, i pastan eller till en sallad. 

– Vi använder bara naturliga ingredienser och smaksätter med jästextrakt och äppelextrakt för att få den rätta umami-smaken. Många som smakar tycker att den till och med är godare än originalet.

Proteininnehållet är högt, 17 procent, och fettkvaliteten god tack vare olja från solrosfrön och alger.

– Algolja innehåller omega-3, precis som fisk och skaldjur gör. Vi jobbar på att öka den andelen och har lyckats med det i nästa produkt som står på tur: ett alternativ till lax, säger Tom Johansson.

Ingen vanlig tonfiskmacka. Den här är vego.

Foto: MAJA JOHANSSON majajohansson.me

Det ligger flera års forskning och produktutveckling bakom innovationen, något som gjorts i samarbete med det statliga forskningsinstitutet RISE.

– Att få fram rätt textur är den största utmaningen, den ska vara mjuk men ändå ha den där flikigheten. Vi började med att försöka ta fram en hel räka men insåg att vi behövde riva ned produkten i mindre delar för att kapa kostnader. Vi vill inte börja med att ta fram en lyxprodukt utan något som alla ska kunna äta – vi vill ju göra så stor skillnad som möjligt.

Därför hoppas Tom Johansson och hans team så klart att deras fisksubstitut inte stannar i hyllan med kylda vegoprodukter utan även tar klivet till kylarna med mer traditionell sjömat.

– Vårt mål är att få fler att äta växtbaserat, vi vill ju nå både veganer och flexitarianer. Det är en stor utmaning att vara först ut på marknaden med en helt ny typ av produkt, samtidigt är det väldigt roligt! 

Fisken är hotad

Enligt FN:s jordbruks- och livsmedelsorganisation FAO är 90 procent av världens fiskbestånd fullt utnyttjade, överfiskade eller utarmade. Samtidigt förväntas fiskkonsumtionen öka med 30 procent inom tio år. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News