Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

De skapar digital matmarknad för att minska svinnet

Publicerad: 4 December 2020, 14:27

En ny och oberoende digital handelsplats ska minska svinnet av mat och dryck. ”Vi vill bli matmarknadens motsvarighet till Blocket”, säger Louise Kallenberg, medgrundare med lång erfarenhet från dagligvaruhandeln.


Nystartade Innout ger dagligvaruhandlare och producenter möjlighet att göra smarta affärer. Konceptet bygger på en digital plattform där olika företag och varumärken kan interagera med varandra.

– Hittills har det saknats en kanal som möjliggör ett mer modernt sätt att kommunicera och göra affärer mellan dagligvaruhandel och producenter. På det här viset kan producenter sälja av varor med kort datum samtidigt som handlare kan göra riktigt bra klipp. Vi vill vara ett wow som bidrar till minskat svinn, säger Louise Kallenberg, medgrundare av Innout och med 15 år bakom sig på Lidl.

Efter en provperiod tillsammans med ett antal handlarägda butiker har plattformen nu gått skarpt.

– Min erfarenhet är att det finns ett stort behov av att omlagra varor inom handeln. Här ska en Ica-butik kunna göra affär med en Coop, precis som en handlagd Hemköp ska kunna göra affär med en mindre servicebutik. Win-win för alla, säger Louise Kallenberg.

Från början var tanken att plattformen enbart skulle riktas till handeln men sedan var det flera leverantörer som hörde av sig och ville vara med. Hittills är det ett drygt dussin företag som anslutit sig, såsom Kungsholmens Glassfabrik, Exotic Snacks, Scandchoco och Njie.

– Just nu bearbetar vi många av Sveriges största livsmedelsföretag. Intresset verkar vara helt enormt, säger Louise Kallenberg, som tycker att det är helt galet med regler som gör att exempelvis kolonialprodukter som ibland kan ha flera månader kvar innan datumet går ut måste plockas bort i stället för att kunna säljas.

– Genom att samarbeta via vår plattform kan producenter, grossister och handel både minska svinnet och spara kostnader.

Medgrundare och vd i Innout är Jonas Egnell, som närmast kommer från Fastighetsbyrån, medan en tredje delägare stärker upp bolaget med digital och teknisk kompetens.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.