Få hela storyn
Starta din prenumeration
Innovation
Publicerad: 17 mars 2021, 10:10
Coop börjar också med digitala kvitton och inför AI.
Foto: Coop
Coop satsar på digitala kvitton – till att börja med i Scan and Pay. Ett syfte är att förstärka kunderbjudandet via bland annat AI. ”Kunder som önskar kan på sikt få automatiska förslag”, säger Carita Weiss på Coop.
Ämnen i artikeln:
CoopSamtidigt tillförs nya tjänster som digitala kvitton.
– Kvittot ska bli mer levande och något som kunden vill behålla eller dela och det ska skapa ett mervärde. Genom att fokusera på vad varje kund vill ha kan vår digitala kvittotjänst förstärka shoppingupplevelsen, säger Carita Weiss som är chef för enheten Handla och betala inom affärsområdet Coop Digital.
Carita Weiss är chef för Handla och betala på Coop Digital.
Foto: Hans Alm
Ambitionen är enligt Carita Weiss att Coops kunder ska få bättre överblick över inköpen, mer information om varor de handlar och att färre papperskvitton skrivs ut.
Digitala kvittot ska ge värdefull information – oavsett varukategori.
– Vi vill underlätta och möjliggöra smarta val.
Coop siktar på ge kunder som vill automatiska inköpsförslag som guidar till en mer hållbar och hälsosam livsstil via AI-analyser (Artificiell intelligens)
– Levande kvitton hjälper kunden att göra medvetna val helt omedvetet, säger Carita Weiss till Dagligvarunytt.
Digitala kvitton kommer initialt att finnas tillgängligt för Coops 3,5 miljoner medlemmar via appen Scan and Pay.
Tjänsten ska lanseras på coop.se och i Coop-appen för att sedan göras tillgänglig för alla Coops kunder.
Ämnen i artikeln:
Coop