Innovation
Butiken startade fiskbil för att nå kunderna under pandemin
Publicerad: 30 november 2020, 10:30
Peter Ersson, Erssons delibistro och Josefine Forsman, Blomstrande ting säljer fisk, delikatesser och blommor direkt ur sina bilar i olika bostadsområden i södra Stockholm.
Foto: Susan Berzelius
När kunderna inte kom till butiken - ja då körde butiken ut till kunderna. Erssons delibistro i Fruängen i södra Stockholm ställde snabbt om verksamheten när pandemin var ett faktum i våras. Och efter uppehåll under sommaren rullar ”fiskbilen” åter i bostadsområdena.
Erssons fisk- och delibutik i Fruängen märkte snabbt i våras att det fanns en efterfrågan av färdigmat till alla som satt hemma och jobbade. Så uppstod idén om att kopiera glassbilarnas koncept och köra ut fisk, skaldjur och färdiga måltider till olika bostadsområden i södra Stockholm.
– Under två månader körde vi en fyratimmarsrunda enligt en turlista som fanns på hemsidan, säger Peter Ersson, handlare och delägare i Erssons delibistro.
– Det var också ett sätt att möta bortfallet av gäster i vår restaurang under samma period.
När sedan uteserveringen öppnade i maj kom gästerna tillbaka och bilturerna ställdes in. Men när de nya restriktionerna infördes för några veckor sen blev det nypremiär för turerna.
– Vi kör onsdagar och fredagar till elva ”hållplatser” med lite olika erbjudanden och sortiment. På onsdagar blir det mer av lunchlådor medan fredagar har vi räckmackor, lax och annat lite lyxigare.
Men Peter Ersson har noterat att stockholmarna inte bara är trendkänsliga och snabbt hoppade på konceptet i våras - de är även bekväma.
– Så bekväma att vi nu tänker skifta till hemleveranser. Alltså att kunderna får beställa och så kör vi hem varorna till dörren. Det verkar faktiskt som om alla som jobbar hemifrån lagar mindre mat själva, märkligt nog. De verkar vilja ha maten färdig och levererad till dörren.
Erssons har hittills kört ett säljsamarbete med blomsterbutiken Blomstrande ting i Segeltorp i Huddinge..
– Kombinationen delikatesser och blommor har lockat många kunder, konstaterar Peter Ersson.