Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

80 procent misslyckas i hyllan - så ska AI bidra till att varorna ”slår”

Publicerad: 22 januari 2021, 08:42

Foto: Gettyimages, Binary Brains

AI. Likheten mellan en världshit och en potentiell storsäljare i dagligvaruhandeln är större än du tror. Fråga Jacob Kihlbaum, vd på Binary Brains, som jobbar med intelligenta prognoser. ”Vi vill öka relevansen för produkterna i hyllan”, säger han.


Vilka av alla nya produkter som lanseras har potential att bli storsäljare i hyllan och vilka försvinner?

Svaret stavas artificiell intelligens, AI, och en metod som kan komma att revolutionera hur handeln jobbar med prognoser.

– Inom dagligvaruhandeln misslyckas mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob Kihlbaum, grundare av den redan prisbelönade start-upen Binary Brains.

Han har en bakgrund från Handels i Stockholm, där han specialiserade sig på detaljhandel, konsumentbeteende och ekonomisk statistik. Efter studenten hamnade han inom musikbranschen och jobbade på Sony Music med att förutse vilken potential nya låtar har för att bli världshits.

– Tusentals låtar släpps varje vecka på Spotify, då behöver man verktyg för att veta vad som egentligen händer med alla låtar och artister.

På samma sätt kan man alltså arbeta med att göra mer träffsäkra prognoser inom dagligvaruhandeln. Tillsammans med såväl livsmedelsföretag som DLF och en av de största aktörerna inom den svenska dagligvaruhandeln har man i ett färskt pilotprojekt testat en modell som kan förutsäga vilka produkter som kommer att lyckas eller misslyckas med minst 85 procents tillförlitlighet, baserat på både interna och externa data.

– I dag får inte alla produkter ens chansen. Med den här modellen kan vi se vad som krävs för att få en produkt att ”slå i hyllan”, säger Jacob Kihlbaum och förklarar att det kan handla om allt från marknadsföring, placering och rabatter till att välja ett annat lanseringsfönster.

Målet är att effektivisera lanseringsprocessen och göra den mer lönsam och hållbar genom att få ned misslyckandegraden, minska svinnet och på så vis öka hållbarheten.

Tjänsten ska gå skarpt och lanseras på marknaden i mitten av 2021.

– Det är då vi ska ta det från prototyp till en tjänst som både leverantörer och dagligvaruaktörer kan abonnera på. På sikt kan det öka marginalerna och lönsamheten i hela branschen.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News