Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

13,8 miljoner satsas på forskning inom handel – ska öka branschens attraktivitet

Publicerad: 28 juni 2022, 12:53

Till vänster: Andreas Hedlund. Till höger: Karina Töndevold Liljedal.

Foto: Pressbild

Under 2022 fördelar Handelsrådet ut 13,8 miljoner kronor till olika forskningsprojekt inom handel. Det gör man för att höja kompetensen och göra handelsbranschen mer attraktiv.


Ämnen i artikeln:

Handelsrådet

Summan som fördelas ut av Handelsrådet ska gå till sju olika forskningsprojekt, det bestämdes under utlysningsperioden mellan 25 november och 14 januari.

Målsättningen är att dessa sju projekt ska vara i hamn om två år och att de genererar en ökad kompetens och attraktivitet för handelsbranschen.

– De forskningssatsningar som beviljas medel i årets utlysning visar på många intressanta forskningsområden av intresse för handeln. Vi ser därför med stor tillförsikt fram mot att följa forskningsprojekten under de kommande två åren, säger Handelsrådets forskningsexpert Andreas Hedlund i ett pressmeddelande.

En av personerna som får ta del av stödet är Christian Fuentes, som i augusti börjar som forskare vid Lunds universitet. Han ska tillsammans med sin forskargrupp studera vad e-handelschefer gör på jobbet.

– Idag finns det få studier om detta. Och vi hoppas kunna bidra med kunskap för en djupare förståelse för e-handelschefers strategiska arbete och deras roll inom organisationen. I förlängningen kan det komma handelsföretagen till nytta, bland annat vid rekrytering, säger han i ett pressmeddelande.

En annan som får ta del av forskningspengarna är Karina Töndevold Liljedal, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. I hennes fall går pengarna till att undersöka digitala kundmöten i fysiska butiker.

– Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, utvecklas i snabb takt. Anslaget ger oss forskare en möjlighet att vara med mitt i det här förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet, uppger hon i ett pressmeddelande.

Handelsrådet själva benämner satsningen som ”Forskning relevant för handeln” och hoppas att projekten ska komma till nytta i branschen.

Projekten som blivit tilldelade pengar:

Christian Fuentes, Högskolan i Borås, snart Lunds universitet.

Projekt: ”E-commerce managers: understanding the formation of a new market actor”
Tomas Mullern, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Projekt: ”The role of artificial intelligence in consumer's sustainable choices-a study of digital retailing.”
Karina Töndevold Liljedal, Handelshögskolan i Stockholm

Projekt: ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?”
Lars Witell, Linköpings universitet

Projekt: ”Kundupplevelse i förändring”
Hanna Berg, Handelshögskolan i Stockholm

Projekt: ”Tekniska lösningar för att underlätta konsumenters visualisering av produkter i butiker”
Mart Ots, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Projekt: ”Handelns 'Green Deal' – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande”
Özge Öner, IFN/University of Cambridge

Projekt: ”Swedish Alternative Food Networks”

 

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Handelsrådet

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev