Nyheter och debattartiklar om innovation inom dagligvaruhandeln.
Innovation
Ett AI-drivet rekommendationsverktyg ska ge medarbetarna i Ica-butikerna råd om hur de ska minska svinnet. ”Vi behöver praktiska verktyg som hjälper oss i vardagen”, säger butikschefen Axel Eriksson.
Innovation
Startskottet till varumärket gick i grundarens kök 2014. Nu accelererar utrullningen av de veganska produkterna gjord på svensk råvara. ”Vi är glada och stolta”, säger Pia Qvarnström vd:n och grundaren till bolaget Bärta.
Innovation
Säg den butik som inte förknippar avokado med besvikna kunder och ohållbart svinn. Ny teknik ska nu sätta punkt för de negativa faktorerna kring avokadon och ge en garanterat mogen frukt. ”Jag är redan nedringd”, säger Magnus Åkesson, vars liv har tagit en oplanerad vändning.
Innovation
Dagligvarunytt fångade tre av talarna på Future Food Forum, och en Ica-handlare, för att fråga: Hur påverkas nya innovativa produkters möjlighet att nå butikshyllan av kundernas prisfokuserade köpbeteende?
Investeringar
Tidigare internrevisorn på Fazer knäckte idén till innovationen som fick bolaget att satsa femtio miljoner euro på en egen Xylitol-fabrik i Finland.
– Anna Nicol är ett typexempel på att man inte behöver vara doktor i kemi för att skapa Foodtech, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.
Innovation
Axfood hjälpte till att lansera vegovarumärket Cashewmeetly 2021. Nu fördjupas samarbetet. ”Jag ser absolut att vi kan upprepa det”, säger Johan Neuman, affärsområdeschef på Dagab om det unika exemplet på Co-branding.
Innovation
Vegovarumärket Cashewmeetly lanserades i samarbete med Axfoods grossist Dagab hösten 2021. Nu pryder båda varumärkena färdigmatslådor baserade på livsmedelsinnovationen. ”Ett så exklusivt samarbete har aldrig någonsin gjorts”, säger Linnéa Falkinger om det unika exemplet på co-branding.
Innovation
Ett pitchmöte med Ica Sverige hösten 2020 ledde till att forskaren Peter Bomgrens uppfinning landade på tacohyllan i höstas. Att produkten möter kunderna under Icas varumärke är en förutsättning för att lyckas, tror matinnovatören i Kungsbacka.
Innovation
När Icas innovationsteam letar efter framtidens livsmedel är priset och smaken lika viktigt som hållbarhetsaspekterna. ”Det är en väldigt liten skara människor som är beredda att betala mer för en hållbar produkt”, säger Sofia Steinwall på Ica Sverige.
Innovation
Uppskruvade värderingar och överflöd av riskkapital är ett minne blott för innovativa matbolag, och många har slagits ut senaste året. Utvecklingen är mer sund än oroande, tycker Pär Warnström på Novax och Daniel Skavén Ruben på Stockeld Dreamery.
Innovation
Att olika varumärken låter samma färger och liknande symboler pryda förpackningar med liknande innehåll är helt okej, enligt Patent- och registreringsverket. ”Men det är en glidande skala”, säger avdelningsjuristen Gustav Melander.
Innovation
Kedjornas egna varumärken har utvecklats från billiga kopior till produkter med högre kvalitet – och ett helt annat fokus på marknadsföring, enligt experter. "Etablerade varumärken måste helt enkelt vara bättre för sin egen överlevnad", säger Klaus Hahn vd för Testfakta.
Hållbarhet
Finansieringen av en storskalig fiskodlingen utanför Säffle har försvårats av omvärldsläget. Nu ger EU:s klimatbank projektet ett välkommet besked: "På EIB är vi mycket nöjda över att finansiera detta banbrytande, stora projekt för hållbar livsmedelsproduktion", säger Thomas Östros.
Innovation
I Östersund planteras snart de första grönsakerna i växthuset på Ica Maxis parkering. 100 mil söderut tittar Ica Maxi Ängelholm på att bygga in växthuset i butiken. ”Det känns som framtiden”, säger butikschef Sebastian Damréus.
Innovation
Ica Gruppen har genom sin innovationshub testat hur man kan hjälpa e-handelskunder att göra mer hälsosamma val. En majoritet av dem som testat funktionen bytte till en alternativ produkt som föreslogs.
Folk och jobb
Bygg kvalitativa case med mindre butiker, och presentera de för de större butikerna. Det är glassinnovatören Hanna Reimers råd till kolleger som vill nå ut till kunder via dagligvaruhandeln.
Innovation
I december planerar Ica-handlaren Christer Johansson att ta ett historiskt steg, genom att bli första Ica Maxi med dygnet runt-öppet. Nu berättar Johan Berg på Ica X om nuläget och framtiden för tekniken som är nyckeln till obemannat.
✓ Så gör konceptet skillnad för kunden: ”Tacksamhet”
✓ Den långa intresselistan: ”Vissa är mer försiktiga”
✓ Coops enorma försprång: ”Än så länge en liten del”
Innovation
I somras såldes de första paketen metanreducerat nötkött i utvalda Coop-butiker. Nu meddelar teknikföretaget Volta greentech, som ligger bakom försöket, att Axfoods ägare går in som investerare.