Få hela storyn
Starta din prenumeration
Hållbarhet
Publicerad: 15 December 2020, 14:29
Foto: Stefan Nilsson, Gettyimages
Mer än hälften av alla svenskar äter helt vegetariskt minst en dag i veckan. Och den främsta drivkraften till att växla över från kött till mer grönt handlar om klimat och miljö. Det visar årets Vegobarometer som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.
Ämnen i artikeln:
AxfoodAtt vara flexitarian är det nya normala. Andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan har på fem år ökat från 19 till 29 procent, samtidigt som andelen som aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent. Totalt äter 56 procent av svenskarna vegetariskt minst en dag i veckan, enligt årets upplaga av Axfoods Vegobarometer.
– Vi ser en trend där allt fler väljer mer vegetarisk kost utan att för den skull helt överge köttet. Mer växtbaserad kost är positivt både för den egna hälsan och för utvecklingen mot en mer hållbar matkonsumtion med mindre klimatpåverkan, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Nästan en fjärdedel (23 procent) av konsumenterna uppger att de kommer att fortsätta ändra matvanorna och äta mindre kött under det kommande året. 58 procent anger klimat och miljö som det huvudsakliga skälet, medan 27 procent anger hälsoskäl till minskat köttätande.
Även om förändringen är tydlig i alla grupper finns skillnader mellan könen och olika åldersgrupper. Fler kvinnor än män (10 procent mot 4 procent) är vegetarianer eller veganer. Bland unga är 16 procent vegetarianer medan endast 1 procent av äldre är det. Unga anger också i betydligt högre utsträckning än äldre att det är klimat- och miljöskäl som gör att man planerar att äta mer vegetariskt framöver, medan äldre i högre utsträckning anger hälsoskäl.
Förändringarna av matvanor syns även tydligt i både försäljnings- och sortimentsutveckling. Försäljningen av växtbaserade produkter har under det senaste året ökat med över 15 procent.
– Vegobarometern bekräftar det vi ser i konsumentens kundkorg och det vi i vår egen sortimentsutveckling också lagt stort fokus vid under lång tid, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood inköps- och logistikbolag Dagab.
Det är femte året i rad som Kantar Sifo, på uppdrag av Axfood, genomfört Vegobarometern för att undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Undersökningen genomfördes i Kantar-Sifos löpande webbomnibuss i mitten av november. Antalet svarande var 1 583 och deltagarfrekvens i kantar Sifos webbomnibuss är cirka 50 procent.
Ämnen i artikeln:
Axfood