Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Världshavsdagen: Så kan dagligvaruhandeln göra sjömaten mer hållbar

Publicerad: 8 juni 2021, 11:01

Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

Foto: Pressbild

Hallå där, Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen. I dag är det Världshavsdagen, eller World Ocean Day. Varför är det intressant för dagligvaruhandeln?


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk DagligvaruhandelCoop Sverige

– För att många butiker säljer certifierad fisk och annan sjömat och förhoppningsvis bryr sig om frågor om hållbarhet, spårbarhet och var fisken, skaldjuren och annan sjömat är fångad. Återförsäljarna, som möter konsumenterna varje dag, är oerhört viktiga för att öka försäljningen av hållbar och certifierad sjömat.

Vad gör MSC, för den som inte redan vet?

– Vi är en stor och global organisation som jobbar med många aktörer och vårt arbete innebär är att vi kan ge konsumenterna möjligheten att välja hållbart fiskad fisk när man är på restaurang eller handlar i butiken. Certifieringen visar att fisken när vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. Och det handlar om en tredjepartscertifiering, vilket är viktigt för trovärdigheten och integriteten.

Har konsumenterna verkligen koll på allt detta?

– Vi vet att två av tre kunder i butiken känner igen vår symbol med den blåa fisken enligt den senaste undersökningen som gjorts. Alla vet nog inte exakt vad den står för men de vet att det handlar om hållbart fiske. Här i Sverige har vi kommit ganska långt, exempelvis har försäljningen av certifierad tonfisk fördubblats på två år. I dag är en tredjedel av all tonfisk på den svenska marknaden certifierad.

I dag är en tredjedel av all tonfisk på den svenska marknaden certifierad.

Foto: Pressbild

Både det arbete som MSC och WWF gör har nyligen ifrågasatts i Netflix-dokumentären Seaspiracy. Din kommentar?

– I dokumentären lyftes problemen med bland annat överfiske, och det välkomnar vi, men den skildrade inte vårt arbete på ett trovärdigt sätt. Det finns hållbart fiske och våra certifieringar omfattas av ett otroligt rigoröst regelverk som definitivt driver sektorn mot större ansvarstagande. Det vi lärt oss efter detta är vikten av att vara ännu mer öppen och transparent.

Det finns även kritik mot att MSC-certifiering är dyr att genomföra, vilket gör det svårt för småskaliga fiskare att få certifiering…

– Det är inte sant att småskaliga fiskare inte finns med, de utgör ungefär 40 procent av totalen. På global nivå finns en miljon brittiska pund tillgängliga årligen från Ocean Stewardship Fund för fisken i globala syd att påbörja sin resa mot certifiering. Det handlar om att omfördela resurser och ge fiskare i Indien och afrikanska länder tillgång till en ny marknad.

Om nu Sveriges alla livsmedelsbutiker och fiskhandlare enbart skulle vilja sälja certifierad fisk – räcker den då?

– Jadå, fisken räcker. Men våra hav påverkas verkligen av klimatförändringar som sätter ekosystemen i rörelse, och konflikter kring kvotfördelning underlättar inte detta. Det gör vikten av certifieringar ännu viktigare. Vi jobbar mycket för att öka spårbarheten och transparensen och har nyligen inlett ett spännande samarbete med Coop med så kallad blockkedjeteknik så att konsumenterna genom att scanna sin tonfiskburk kan se exakt varifrån den kommer och följa hela leveranskedjan från hav till hylla.

LÄS MER: Här kan kunden följa tonfisken – från havet till hyllan: ”Ett stort steg i branschen” 

Hållbart och certifierat fiske.

Foto: Pressbild

Världshavsdagen 8 juni

World Ocean Day är en årligt återkommande dag som FN har instiftat för att belysa alla de utmaningar som vi står inför vad gäller våra hav, inte minst vad gäller överfiske men även klimatförändringar som hotar ekosystemen.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.