Hållbarhet
Svenska Lidl förebild när matsvinnskoncept sprids globalt
Publicerad: 4 maj 2023, 09:14
Lidls mål är att minska andelen matsvinn med 50 procent till 2025.
Foto: Pressbild
Sedan 2018 har Lidl Sverige låtit kunderna köpa varor som annars skulle slängas till nedsatt pris. Nu ska Lidl-butiker i hela världen erbjuda samma sak, och priset får två fasta nivåer.
Lidls matsvinnskoncept ”Ta vara på” utökas nu till att omfatta även torr- och frysvaror. Kunderna får 30 procents rabatt på varor som annars hade blivit matsvinn. För färskvaror som bröd, kött och andra kylvaror är rabatten 70 på procent.
Arbetet med ”Ta vara på” startade hos Lidl Sverige 2018 när frukt- och grönt med exempelvis skönhetsfläckar såldes till nedsatt pris.
Nu har konceptet implementeras i tre steg alla Lidl-länder, samtidigt som utseendet förändrats.
– Matsvinnet är en ständigt aktuell fråga och det känns angeläget att fortsätta utveckla det här uppskattade konceptet. Genom Ta vara på kan våra kunder rädda mat samtidigt som de är rädda om både plånbok och miljö, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Unik teknik ska minska ökänt svinn av avokado: ”Först ska vi hantera Ica”