Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Stor reklamkampanj ska få kunder att köpa svenskt: ”Viktigare än någonsin”

Publicerad: 19 september 2022, 11:55

Från Sverige-märkningen ska synas på 46.000 kundvagnar i dagligvaruhandeln de kommande veckorna.

Foto: Press

Reklamkampanjen ”Från Sverige-veckorna” startar i dag – med syfte att lyfta fram svenskproducerad mat i över 500 butiker.


Ämnen i artikeln:

SortimentEkologiskt

Nu rullar ursprungsmärkningen ”Från Sverige” ut sin årliga kampanj för att lyfta fram svenskproducerade varor i butiker, på nätet och i sociala medier.

Det skriver bolaget Svenskmärkning AB, som äger märkningen, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Butikernas tuffa utmaning – när kunderna jagar klipp: ”Ingen vill uppfattas som dyr i det här läget” 

”Det är tredje året Från Sverige-veckorna arrangeras i samarbete med hela branschen. I år är det viktigare än någonsin, med höga kostnader i produktionen och stor oro i världen”, heter det i pressutskicket.

Kampanjen innebär att kunder inom Ica, Coop, Axfood och City Gross i storstadsregionerna kommer att mötas av en mycket tydligare exponering av Från Sverige-märkningen i form av reklam och marknadsföring.

Bland annat ska sammanlagt 46.000 kundvagnar förses med reklam för Från Sverige-märkningen, medan resenärer på tunnelbanan i Stockholm kommer mötas av budskapet ”Tack för att du väljer svenskt när du handlar” på väggar vid spåren och i rulltrappor.

LÄS OCKSÅ: Experternas bästa råd i kampanjhetsen – här är reavarorna som riskerar att sänka din lönsamhet 

Även e-handlaren Mathem kommer att öppna en ”butik” på sin hemsida där hela sortimentet bär märkningen.

Ett nytt initiativ för i år är att Från Sverige-märkningen får exponering i tv-monitorer vid kassalinjerna i över 150 Ica-butiker, varav drygt 30 inom Maxi-formatet.

Kampanjen pågår från i dag, måndag den 19 september, fram till och med den 2 oktober.

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

SortimentEkologiskt

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev