Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Stor osäkerhet kring hållbara matval: ”Otroligt komplex fråga”

Publicerad: 29 april 2021, 11:11

Foto: Carl-Robert Jonzon

Mer än hälften av de svenska konsumenterna vet inte vilka hållbarhetsmärkningar de kan lita på. Det visar en färsk rapport från Krav som presenteras i dag.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkningLivsmedelsförsörjningSvensk Dagligvaruhandel

Vilken mat vi köper och äter och hur maten framställs spelar en central roll för att ställa om samhället i en mer hållbar riktning. Samtidigt upplever många konsumenter (45 procent) att nya forskningsrön om matens klimatpåverkan förvirrar och ännu fler (54 procent) vet inte vilka hållbarhetsmärkningar de kan lita på. Allt enligt nya rapporten ”Den hållbara maten 2021” från Krav.

Rapporten visar att konsumenternas intresse för hållbar mat är stort men att många fokuserar på en enskild hållbarhetsfråga i stället för matens totala hållbarhetspåverkan. Dessutom har kraftigt förenklade och ofta helt felaktiga föreställningar fått fäste:

* 45 procent av konsumenterna tror att transporter står för den största delen av klimatpåverkan.

* 63 procent anser att svenskt alltid är mer hållbart än importerat.

* 45 procent anser att det alltid är mer hållbart att äta växtbaserat än animaliskt.

Enligt de experter som medverkar i studien stämmer inte påståendena när en sammanvägd bedömning görs utifrån flera hållbarhetsaspekter.

– Konsumenter börjar inse att klimat är viktigt och då börjar företag signalera klimatsmart mat. Att räkna på klimatpåverkan är ett viktigt redskap, men inte det enda och det har sina utmaningar, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF.

Rapporten visar tydligt att konsumenter har svårt att själva bearbeta all den information som sprids kring hållbar matkonsumtion.

– Hållbar matkonsumtion är en otroligt komplex fråga, men har samtidigt en stor potential att lösa flera av vår tids största globala utmaningar, säger Anita Falkenek, vd för Krav och menar att just Krav-märkningen kan underlätta det hållbara valet i butiken då den inkludera flera hållbarhetsaspekter – från minskad klimatpåverkan och biologisk mångfald till djurvälfärd och sociala villkor för de anställda.

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Krav. En digital enkät med 1 000 svarande representativa för allmänheten i Sverige, genomfördes under februari 2021. I undersökningen ställdes frågor om allmänhetens syn på hållbar matkonsumtion och matproduktion.

Djupintervjuer genomfördes även med nio experter med olika bakgrund och kompetensområden, såsom dagligvaruhandel, hållbart jordbruk samt forskning inom hållbarhet och konsumtion.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News