Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Sopköket prisas av White Guide – utvecklar fryst färdigmat av räddade råvaror från butik

Publicerad: 9 december 2021, 13:02

Sopköket tar vara på och förädlar råvaror från dagligvaruhandeln – mat som annars skulle bli svinn.

Foto: Pressbild

Entreprenören Filip Lundin som driver Sopköket i Stockholm är en av vinnarna av hållbarhetspriset 100% Cirkulärt 2021. Nu hoppas han kunna ta fram en produktserie för konsumenter med fryst färdigmat gjord på räddade råvaror från dagligvaruhandeln.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk DagligvaruhandelFärdigmatRåvaror

Matsvinn som blir inredningsdesign, stadsodling som levererar skörden till restauranger samt frysta färdiglagade maträtter gjorda på räddade råvaror för försäljning till konsument. Det är de vinnande bidragen till hållbarhetspriset 100% Cirkulärt 2021 som delas ut av White Guide.

– Vinnarna är exempel på idéer som konkret kan göra stor skillnad för omställningen till ett sundare matsystem, säger Per Styregård, juryns ordförande.

Filip Lundins affärsidé på Sopköket är att laga mat på räddade råvaror från olika matbutiker och han samarbetar bland annat med Ica Kvantum Södermalm i Stockholm. Men hjälp av innovationsstöd från White Guide under våren 2022 får han nu möjlighet att skala upp arbetet.

Filip Lundin på Sopköket.

Foto: Pressbild

Visionen är att ta fram en hel produktserie för konsumenter med fryst färdigmat gjord på räddade råvaror från dagligvaruhandeln; en produktserie med tydlig marknadsprofil, paketering och ursprungsangivelse för råvarorna.

Så här lyder vinnarmotiveringen: 

”Med många års erfarenhet av att skapa färska maträtter för restaurangservering och catering, är Sopköket i en stark position att kunna förverkliga visionen. Tack vare Sopkökets erfarenheter och research på området, och den stora potentiella tillgången på matsvinn, skulle en sådan produktserie kunna skalas upp till stor volym. Dessutom skulle en fungerande och ekonomiskt hållbar modell vara inspirationskälla till många andra aktörer att kopiera verksamheten.”

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev