Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Så ska butikerna hjälpa livsmedelsstrategin att nå ut

Publicerad: 11 December 2020, 09:02

Montage: Johan Marklund, Gettyimages

Finns det någon koppling mellan den nationella livsmedelsstrategin och det dagliga arbetet i butik? ”Absolut, det är ju vi som möter kunderna och som kan hjälpa dem att göra hållbara val”, säger handlaren Emma Nilsson Billefors på Ica Maxi Stormarknad Nacka.


I onsdags arrangerade på Jordbruksverket tillsammans med Tillväxtverket en digital konferens kring den nationella livsmedelsstrategin som nu funnits på plats i tre år, en långsiktig tillväxtstrategi som tar sikte på 2030 och som ska bidra till att konkurrenskraften ökar och potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut.

Det innebär bland annat en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och ge konsumenter bättre förutsättningar att göra medvetna och hållbara val.

– Styrkan i strategin är att hela livsmedelskedjan är med, att det är en långsiktig satsning och att alla led har en viktig roll för att nå målen. Det ställer krav på att vi jobbar tillsammans, säger Camilla Burman på Jordbruksverket.

Såväl landsbygdsminister och generaldirektörer som representanter för olika delar av livsmedelskedjan medverkade under dagen. En av dem var Emma Nilsson Billefors, handlare och vd för Ica Maxi Stormarknad Nacka.

– Det var roligt att kunna bidra med andra perspektiv. Vi som arbetar i butik möter ju kunden varje dag och kan därför hjälpa till att sprida budskapet, säger hon.

Att samarbeta med både primärproducenter, leverantörer och andra aktörer i kedjan tycker hon är viktigt för att nå målen i livsmedelsstrategin tillsammans.

– I vår butik arbetar vi mycket för att hjälpa våra kunder att göra hållbara val. Som att köpa mer svenskt, mer ekologiskt och mat som är i säsong, säger Emma Nilsson Billefors.

Hon berättar att man nyligen byggt upp två särskilda ”destinationer” i butiken för att synliggöra den klimatsmarta maten och inspirera kunderna, en ekologisk och en vegetarisk.

– Ju mer intresse vi kan skapa för vegetariskt och ekologiskt, desto bättre för planeten.

Camilla Burman menar att detaljhandeln, precis som restaurangerna, har en viktig uppgift att förmedla budskapet om svenska mervärden till konsumenterna. Som att den svenska maten är både miljö- och klimateffektiv i ett internationellt perspektiv och förklara varför priset kan skilja mellan exempelvis lokalt producerat kött och importerat.

– Det är också viktigt att producenterna får betalt för de mervärden som de utvecklar, säger hon.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.