Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Rött ljus för mer kött och fågel: ”Butikerna måste ta ett större ansvar”

Publicerad: 16 november 2021, 09:08

Foto: gilaxia

Andelen kött som får grönt ljus i Världsnaturfondens nya köttguide utgör bara mellan en och tre procent av allt kött som säljs i svenska livsmedelsbutiker. ”Det måste bli en ändring”, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk DagligvaruhandelAxfoodIca SverigeCoop SverigeLidl

Svensk kyckling får rött ljus i Världsnaturfondens nya köttguide som presenteras i dag; den Krav-märkta är den enda kycklingen som får grönt ljus.

Överhuvudtaget är det rätt ont om kött som får grönt ljus. Enligt en färsk marknadsundersökning som WWF låtit göra utgör den andelen bara mellan en och tre procent av allt kött i svenska livsmedelsbutiker.

– Detta måste det bli ändring på. Inte bara livsmedelskedjor utan även fler svenska restauranger bör erbjuda kött med grönt ljus. På så vis kan konsumenterna äta mindre men bättre kött, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF.

Foto: Pressbild

Anledningen till att svensk konventionell kyckling* får sämre betyg än tidigare är dels att WWF skärpt klimatkriteriet i guiden, dels att kraven på djurvälfärd för kycklingar har ökat. 

Andelen kött med grönt ljus är störst för nötköttet. Det är en stor mängd nötkött som produceras ekologiskt och på naturbetesmarker, men som inte säljs miljömärkt i butik. Konsumenten får därför inte information om det mervärdet.

– Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna och vill att handeln agerar kraftfullt. Men det är också viktigt att fler producenter märker sina produkter som Svenskt Sigill Naturbeteskött och att handeln gör satsningar för att öka utbudet, säger Anna Richert.

En nyhet i årets guide är att konventionellt svenskt nötkött delats upp i kött från djur som går ute och kött från djur som står inne på stall. Så mycket som en fjärdedel av allt nötkött som säljs i butik kommer från djur som inte gått ut och betat alls under sina liv. Detta kött får gult ljus på djurvälfärd.

– Syftet med Köttguiden är att göra det enklare för människor att äta hållbart. Men för att det ska bli möjligt måste butikerna ta ett större ansvar. Ta hem de här varorna och synliggör dem, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF.

Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF

Foto: Pressbild

*Med svensk konventionell kyckling menas här sådan produktion som inte är certifierad EU-ekologisk, Krav eller Svenskt Sigill Klimatcertifierad.

Köttguiden 2021

Nytt för i år är att WWF samlat alla sina konsumentguider: Köttguiden, Vegoguiden och Fiskguiden, i en gemensam matapp som ska göra det enkelt för såväl aktörer som konsumenter att välja mer hållbara matprodukter.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.