Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Reitan vill skapa världens mest hållbara servicehandel – öppnar testbutik i Stockholm

Publicerad: 2 Mars 2021, 08:50

Reitan ska testa olika hållbara lösningar i en butik som öppnar efter sommaren.

Reitan Convenience vill skapa världens mest hållbara servicehandel. Som ett led i det lanserar bolaget nu varumärket PBX och efter sommaren öppnar en testbutik i Stockholm.


– Det här är en av våra största satsningar någonsin och det är något som måste göras om vi ska kunna driva en långsiktigt lönsam affär. Det är med stor ödmjukhet vi påbörjat denna resa med den ambitiösa målsättningen att skapa världens mest hållbara convenience. Med PBX ska vi skapa en affärsmodell med positivt avtryck: såväl grönt och socialt som ekonomiskt, säger vd Mariette Kristenson i en kommentar. 

Den butik som öppnar i Albano-området i Stockholm efter sommaren ska fungera som ett labb där bolaget kan testa olika hållbara lösningar, både vad gäller drift och utbud, för att på ett snabbare sätt kunna ställa om den ordinarie verksamheten. 

PBX är en del av Reitan Convenience hållbarhetsstrategi. Tillsammans med Prosperous Planet har bolaget tagit fram tolv löften som ska uppfyllas, bland annat ska verksamheten vara klimatneutral 2030. 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.