Få hela storyn
Starta din prenumeration
Hållbarhet
Publicerad: 3 Mars 2021, 09:28
Det här med hållbarhet är inte alltid lätt.
Foto: Johan Marklund
Mer än hälften av konsumenterna i Skandinavien tycker att det är svårt att bedöma vilka produkter och företag som är hållbara. Det visar en ny konsumentstudie från danska designbyrån Everland, som gjort en djupdykning i hållbarhetsbegreppet.
Trots att de flesta tycker att hållbarhet är en prioriterad fråga så upplever mer än hälften av konsumenterna i Sverige, Norge och Danmark (52%) att det är svårt att bedöma vilka företag och produkter vad som egentligen är hållbara.
– Mycket tyder på att vi saknar en gemensam förståelse för hur, och på vilket sätt, ett företag är hållbart. Dessutom måste det säkerställas att vi känner till konsumenternas krav och förväntningar när det gäller hållbarhet, säger Christian Halsted, strategisk chef på Everland.
Nästan sex av tio svenskar (58%) tror inte att varumärken är tillräckligt hållbara. Och nästan åtta av tio (78%) förväntar sig att matvaror ska produceras på ett etiskt och hållbart sätt, åtminstone i de flesta kategorier.
Christian Halsted menar att det är viktigt att säkerställa en gemensam förståelse för hållbarhetsfrågor.
– Det kan bidra till att överbrygga klyftan mellan konsumenternas förväntningar och företagens initiativ – dessa två kan stå väldigt långt ifrån varandra.
Studien omfattar 1 500 personer i Danmark, Sverige och Norge och har kompletterats med djupintervjuer med experter inom detaljhandel och livsmedelsindustrin, från Coop, Simple Feast, Arla, REMA 1000, Midsona och Orkla.