Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ny studie: Åtta av tio svenskar förväntar sig att maten är hållbar

Publicerad: 3 Mars 2021, 09:28

Det här med hållbarhet är inte alltid lätt.

Foto: Johan Marklund

Mer än hälften av konsumenterna i Skandinavien tycker att det är svårt att bedöma vilka produkter och företag som är hållbara. Det visar en ny konsumentstudie från danska designbyrån Everland, som gjort en djupdykning i hållbarhetsbegreppet.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkningSvensk Dagligvaruhandel

Trots att de flesta tycker att hållbarhet är en prioriterad fråga så upplever mer än hälften av konsumenterna i Sverige, Norge och Danmark (52%) att det är svårt att bedöma vilka företag och produkter vad som egentligen är hållbara.

– Mycket tyder på att vi saknar en gemensam förståelse för hur, och på vilket sätt, ett företag är hållbart. Dessutom måste det säkerställas att vi känner till konsumenternas krav och förväntningar när det gäller hållbarhet, säger Christian Halsted, strategisk chef på Everland.

Nästan sex av tio svenskar (58%) tror inte att varumärken är tillräckligt hållbara. Och nästan åtta av tio (78%) förväntar sig att matvaror ska produceras på ett etiskt och hållbart sätt, åtminstone i de flesta kategorier.

Christian Halsted menar att det är viktigt att säkerställa en gemensam förståelse för hållbarhetsfrågor.

– Det kan bidra till att överbrygga klyftan mellan konsumenternas förväntningar och företagens initiativ – dessa två kan stå väldigt långt ifrån varandra.

Studien omfattar 1 500 personer i Danmark, Sverige och Norge och har kompletterats med djupintervjuer med experter inom detaljhandel och livsmedelsindustrin, från Coop, Simple Feast, Arla, REMA 1000, Midsona och Orkla.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.