Hållbarhet
Ny rapport: Bristen på el hindrar omställning av Icas fordonsflotta
Publicerad: 28 februari 2023, 09:16
Icas nya högautomatiserade lager i Brunna, Upplands-Bro. Foto: Jonas Borg
Foto: Jonas Borg
Sverige ska bli fossilfritt till 2045. Men tungrodda byråkratiska system – och effektbristen på el – sätter käppar i hjulen för svenskt näringsliv som vill gå i bräschen i för omställningen, enligt ny rapport.
Ämnen i artikeln:
Ica SverigeRiksdagen beslutade 2017 att Sverige ska bli fossilfritt senast år 2045. Koldioxidutsläppen från livsmedelssektorn står för cirka 20–30 procent av de globala utsläppen, enligt nya beräkningar från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Livsmedelskedjans aktörer har därför höga ambitioner för att ställa om. Men Ica Sverige som skulle satsat på elektrifierade lastbilar – fick ingen el. Det visar den första nordiska ohållbarhetsrapporten som listar 10 hinder för att nå utsläppsmålen i Sverige.
Sverige har inte brist på elektricitet, men den produceras inte där den behövs – när den behövs. På Icas nya lager i Upplands-Bro kunde inte den tilltänkta el-lastbilsflottan laddas på grund av effektbrist.
LÄS OCKSÅ: Icas stora lagersatsning haltar – bilarna står stilla: "Underutnyttjad"
– Kapacitetsbristen är ett av flera exempel på hinder och det finns tyvärr ingen enkel lösning på energiekvationen. Men Sverige har förutsättningarna att klara de nödvändiga investeringarna. Det handlar om att skapa innovativa lösningar som framtidssäkrar vårt samhälle på bästa sätt, säger Camilla Mattsson, hållbarhetschef på teknikkonsulterna WSP, idag på Tyréns i rapporten.
Kapacitetsbristen hindrar elektrifieringen av transportsektorn. Enbart lastbilstransporterna står för tio procent av de svenska utsläppen av växthusgaser. Men för att möjliggöra skiftet behövs en laddinfrastruktur – och ett elnät som kan leverera tillräckligt med energi i rätt tid. Eftersom nätägaren inte kunde lova Ica tillräcklig effekt förrän 2027-2028 har man avvaktat med att investera i ellastbilar till Ica:s nya e-handelslager i Upplands-Bro.
Bondekooperativet Arla Sverige började ställa om till fossilfria transporter redan 2018, genom att blanda in mer biodrivmedel i lastbilstankarna. Nu hotar slopat skatteundantag – reduktionsplikt – omställningen. Att reglerna för förnybara bränslen är oförutsägbara gör det svårare för svenska företag att investera i fossilfria transporter, enligt företaget.
– Om vi inte får ett fortsatt skatteundantag för förnybart kanske vi tvingas ställa om till fossila drivmedel igen, säger Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson i rapporten.
Ohållbarhetsrapporten
The UnSustainability Report är framtagen av kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese och strategikonsult- och revisionsföretaget Deloitte Economics, med syfte att se vilka hinder som bromsar den gröna omställningen i Sverige – och Norden. Totalt listas 30 hinder, varav 10 handlar om hinder i Sverige som listas av företag inom svenskt näringsliv.