Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Ny kampanj för hållbar mat tar ett otippat grepp: ”Ät en känd svensk”

Publicerad: 18 november 2021, 12:30

Labodlat kött är ett av flera sätt att kunna mätta en växande världspopulation med hållbart producerad mat.

Foto: agrobacter

Livsmedelsföretagen lyfter in både labodlat kött och skådespelaren Alexander Skarsgård i sin globala kampanj Eat a Swede, som lanseras i dag. ”Sverige kan bli världsledande på hållbar livsmedelsproduktion”, säger Lars Appelqvist, styrelseordförande i branschorganisationen.


Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

År 2050 beräknar FN att världens befolkning kommer uppgå till tio miljarder människor. För att alla dessa ska ha tillgång till bra, näringsrik mat utan att samtidigt förstöra miljön och klimatet måste den globala livsmedelsproduktionen bli hållbar – en ödesfråga enligt Livsmedelsföretagen.

– Den svenska livsmedelsindustrin har inte alla svaren men vi tror att vi har några av dem. Våra företag är världsledande när det gäller hållbarhet och mycket av det vi har gjort för att komma så här långt kan kopieras av andra, säger Lars Appelqvist.

Lars Appelqvist, styrelseordförande i Livsmedelsföretagen.

Han menar att med rätt förutsättningar, politiskt och ekonomiskt, kan takten i omställningen till hållbar produktion öka.

– Då kan Sverige bli världens första land med en helt hållbar produktion av livsmedel.

För att öka intresset kring frågan har Livsmedelsföretagen spelat in filmen Eat a Swede, där tittaren får följa Erik Karlsson – en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av filmens scener försöker han övertyga Alexander Skarsgård, en av Sveriges mest kända skådespelare, att donera celler för odling av kött.

Labodlat kött som en del av en hållbar framtid?

– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Vi vill att fler, i synnerhet unga människor, upptäcker hur spännande och viktigt det är att arbeta med livsmedel så att vi kan lösa den här utmaningen ännu fortare, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.