Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ny kampanj för att minska matsvinn sätter fokus på datummärkning

Publicerad: 9 December 2020, 12:54

Foto: Martin Rosengren

I nästa vecka drar Livsmedelsverket i gång en stor kampanj för att minska matsvinnet genom att rikta strålkastarljuset mot datummärkningen. ”Vi vill öka konsumenternas ”svinnsikt””, säger projektledaren Karin Fritz.


En av tio produkter som köps i butiken slängs bort på grund av att datumen håller på att löpa ut. 

– Det är dags att konsumenterna lär sig att använda sina sinnen, att dofta och smaka i stället för att direkt slänga bort maten, säger Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket där hon ansvarar för frågor kring matsvinn.

I mitten av nästa vecka rullas en riksomfattande kampanj ut, som kommer att synas i sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube, där man på ett lättsamt sätt får lära sig skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdag.

– Vi köper synlighet och vad gäller Youtube så är det en ganska ny kanal för oss för att nå yngre målgrupper.

Karin Fritz menar att dagligvaruhandeln har ett stort ansvar för att minska matsvinnet, inte bara i butiken utan även hemma hos konsumenterna. Det handlar till exempel om mängdrabatter, hur man prissätter olika storlekar på matförpackningarna och vilka kampanjer man väljer att göra.

– Att locka kunderna att köpa två eller tre av något när de egentligen bara behöver en, det är som upplagt för att öka matsvinnet. Sverige är ett av de länder som har flest singelhushåll i hela världen men det syns sällan eller aldrig i utbudet i butiken. Om vi ska få konsumenterna att ändra beteende så måste vi göra detta tillsammans.

Och vad har handeln att vinna på det?

– Det är ett sätt för handeln att visa att de jobbar med sina hållbarhetsmål och något som vi alla i hela livsmedelskedjan skrivit under på. Dessutom finns det undersökningar som visar att man inte förlorar några intäkter på att slopa erbjudanden som får kunderna att köpa mer än de egentligen behöver. Det ökar i stället utrymmet att köpa mer premium, säger Karin Fritz.

Vad betyder då det där med ”svinnsikt”? 

Jo, det är ett ord som Livsmedelsverket lanserat och som handlar om först få insikt om att man faktiskt slänger mat för att sedan kunna göra något åt det.

– Många konsumenter anser nämligen att de inte slänger särskilt mycket mat samtidigt som statistiken visar att det är hushållen som står för den största andelen av matsvinnet.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.