Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Nu ska vildsvinen in i butiken: ”Helt rätt i tiden”

Publicerad: 24 mars 2021, 11:53

Kött från vildsvin ska bli vanligare i matbutikerna.

Foto: Getty Images

Mer vildsvinskött ska nå konsumenterna och vägen dit går via dagligvaruhandeln. ”Man måste trycka på smakupplevelsen”, säger Johan Herdeby, vice handlare på Ica Maxi i Växjö.


Ämnen i artikeln:

Ica MaxiIca SverigeSvensk DagligvaruhandelLivsmedelsföretagenLivsmedelsförsörjning

Vildsvinskött uppfattas som klimatsmart, gott och spännande. Men även något som är dyrt, svårt att få tag på och krångligt att tillaga.

Det visar en färsk attitydundersökning som genomförts av Ipsos bland 1 000 konsumenter i åldrarna 18-65 år.

– Vildsvin är svenskt och tillgången är god. Det är ett köttslag som ligger helt rätt i tiden, säger Annica Lewander, vd på Lewander & co som på uppdrag av Jordbruksverket arbetar för att förändra attityder och driva efterfrågan på svenskt vildsvinskött som en del av regeringens så kallade vildsvinspaket.

Problemet är att det är svårt för en vanlig konsument att hitta vildsvinskött i dagligvaruhandeln.

– Om det överhuvudtaget finns i butiken så ligger det ofta på en ganska undanskymd plats i frysdisken, säger Annica Lewander.

På Ica Maxi i Växjö, som satsar stort på lokala råvaror från lokala producenter, har man under flera år lyft fram vildsvin med hjälp av exponeringar, annonser och smakprovningar i butiken. 

– Vi vill sälja det färskt eftersom det är så de flesta vill köpa sitt kött, säger Johan Herdeby, vice handlare och marknadschef.

Johan Herdeby, vice handlare och marknadschef på Ica Maxi i Växjö.

Foto: Ica Maxi Växjö

Men det har varit svårt att få det hela att lyfta.

– Jag tror att många konsumenter är rädda för det. De köper hellre billig fläskfilé i stället för att betala tre gånger så mycket för ett kött som de inte vet vare sig hur det smakar eller hur det ska tillagas.

Johan Herdeby välkomnar satsningen på att göra vildsvinskött mer tillgängligt och attraktivt och är gärna med och testar hur olika butiksskyltningar och annat material fungerar i praktiken. 

– Framförallt måste man trycka på smakupplevelsen. Konsumenterna köper inte kött bara för att det är klimatsmart eller för att hjälpa till att minska vildsvinsstammen, det måste vara gott också, säger han och tror på färdigmat av typen ”pulled pork” av vildsvin, vildsvinsburgare och lufttorkade vildsvinsskinkor.

Annica Lewander håller med om att det behövs mer inspiration och recept på tillagning för att fler ska kunna upptäcka det svenska vildsvinsköttet. Därför har man, som en del av projektet, nyligen lanserat en sajten svensktvildsvinskött.se där det även finns tips om i vilka butiker vildsvinskött kan köpas.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News