Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Matkasseföretaget Årstiderna tog hem Retail Awards-titel

Publicerad: 29 september 2020, 08:27

Årstiderna Sverige prisades bland annat för sitt initiativ att slopa rött kött i matkassarna.

Foto: Pressbild

Årstiderna Sverige blev Årets hållbara retailföretag på Retail Awards.
”Hållbarhet ligger i vårt DNA”, säger marknads- och försäljningschefen Rachel Seow Sosa.

Ämnen i artikeln:

MatkassarEkologiskt

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Sedan femton år levererar e-handelsaktören Årstiderna Sverige ekologiska matkassar hem till konsumentens dörr. 

2020 blev de Årets hållbara retailföretag på Retail Awards.

– Vi skrek högt när det avslöjades, vi hade inte förväntat oss att vi skulle bli så glada. Även om det är svårt att fira tillsammans just nu så har vi samlats digitalt på olika sätt. Inte minst för att priset ska komma alla till del – från producent och packeri till oss på kontoret, säger marknads- och försäljningschefen Rachel Seow Sosa.

Företaget uppmärksammas för att det fortsätter att utmana sig själva, sina ägare och sina kunder – det mångåriga hållbarhetsarbetet till trots. 

Det gör de bland annat genom sina bortval av exempelvis rött kött. 

Men att utmärkelsen skulle gå till just Årstiderna var långt i från väntat, enligt Rachel Seow Sosa, som lyfter fram den tuffa konkurrensen från medfinalisterna. 

– Hållbarhet ligger i vårt DNA och alla våra beslut utgår från den värdegrunden, men både Lidls och Apoteas initiativ imponerar och vi är ju en i sammanhanget liten aktör, säger Rachel Seow Sosa.

Hon menar också att det är svårt att konkurrera på det komplexa hållbarhetsområdet, som man aldrig kan bli färdig med.  

– Det vi sysslar med är matproduktion och den är i sig problematisk, eftersom den är förknippad med exempelvis koldioxidutsläpp. 

Vi försöker bidra på de sätt vi kan, säger Rachel Seow Sosa.

Årstiderna Sverige arbetar nära sina producenter för att stötta omställningen mot en så hållbar livsmedelsproduktion som möjligt. 

Och inspirerar kunden till växtbaserade lösningar.

– Som företag måste man vara beredd på att i bland offra en viss vinstmarginal för att göra det hållbara valet. Vi har tur som har grundare som är med på det, säger Rachel Seow Sosa.

Årstiderna korades till vinnare på Svensk Handels och Markets årliga gala Retail Awards, som i år var ett digitalt event. Totalt delades priser i 13 kategorier ut.

Vinnare Årets hållbara retailbolag: Årstiderna Sverige

Juryns motivering: 

Alla kan göra skillnad i varje tugga. Årstiderna möjliggör för konsumenten att göra det hållbara valet, som ibland upplevs som komplicerat, enkelt. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev