Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Mathem agerar efter kritik mot reklam: ”Kan uppfattas som tondöv”

Publicerad: 18 oktober 2022, 07:44

Foto: Miriam Järlesjö

Efter kritik mot Mathems reklamkampanj valde företaget att ta bort den. ”På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi att den kan uppfattas som tondöv”, skriver Mathem på Twitter.

Ämnen i artikeln:

Mathem

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


I en reklam i sociala medier syns en kvinna i hijab stå med sin mobiltelefon. Annonsen från Mathem kommunicerar att kunden hinner handla mat trots att hon är sen till jobbet. I bilden finns även budskapet ”smaka på friheten”.

Fazz Azzat, som bland annat är goodwill-ambassadör för föreningen Gapf som arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck, riktade i ett inlägg på Twitter kritik mot annonsen. ”Kvinnor i Iran mördas för sin rätt att slippa bära hijab” skrev Fazz Azzat i inlägget.

Dagen efter svarade Mathem via sitt Twitterkonto att man kommer att ta bort reklamen: 

”Mathem tar avstånd från all form av förtryck. Vi finns till för alla människor i samhället. Reklamen som figurerar producerades för flera månader sedan. På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv, och kommer därför att ta ner den.”

I Iran pågår landsomfattande protester mot den styrande diktaturen. Protesterna utlöstes av mordet på 22-åriga Mahsa Amini som greps för att hon inte bar sin slöja korrekt. 

På måndagen fattade EU:s utrikesministrar beslut om att införa sanktioner mot Iran, bland annat ett exportförbud till Iran på varor som skulle kunna användas för att förtrycka befolkningen.

LÄS OCKSÅ: Mångmiljonkund agerar efter allvarliga kritiken mot Mathem 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev