Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Lidls plastutmaning – kemisk återvinning är nyckeln

Publicerad: 16 juni 2021, 12:28

Plastutmaning. Lidl Sverige vill göra skillnad för både människor och miljö.

Foto: Robert Pleško

Mer plast ska återvinnas. Det är målet för ett samarbete mellan Lidl och KTH som nu gått i mål. ”Kemisk återvinning spelar en viktig roll för att uppnå cirkulär plastanvändning”, säger Ingrid Roth, förpackningsspecialist på Lidl Sverige.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Lidl Future Initiatives, eller ”Plastutmaningen”, är en satsning från Lidl för att minska mängden plast i hela livsmedelskedjan. En av de aktörer som fått finansiellt stöd, 1,4 miljoner kronor är KTH. 

Tillsammans med Profu AB, Stockholm Exergi AB och Sörab har man genomfört en studie för att se hur kemisk återvinning kan bidra till att förbättra effektiviteten för plaståtervinning samt öka förståelsen för hur plastflöden kan hanteras. 

I dag materialåtervinns plast främst genom så kallad mekanisk återvinning. Det innebär att plasten sorteras, tvättas och smälts om utan att materialets kemiska struktur förändras eller påverkas.

Den kemiska återvinningen, som än så länge är ovanlig, innebär att plastens molekyler först bryts ner för att sedan byggas ihop igen.

Studien kan bland annat konstatera att vi behöver både kemisk och mekanisk återvinning då endast en tredjedel av konsumentplastavfallet i Europa samlas in för återvinning. Kemisk återvinning kan även minska klimatpåverkande utsläpp från det svenska plaståtervinningssystemet, och kan därigenom spela en viktig roll för att lösa plastutmaningen och motverka klimatförändringarna.

– En fullständig livscykelstrategi är nyckeln till att bestämma miljöfördelarna i form av energibesparing, förbrukning av fossil råvara och växthusgasutsläpp. Lika betydelsefullt är plastdesign, minskad användning av plast och förbättrad sortering av plastavfall för att utvinna ett mer homogent råmaterial, säger Maryna Henrysson, forskare på KTH.

I dagsläget finns det flera olika typer av plast i hushållen där varken mekanisk eller kemisk återvinning fungerar. Det innebär att alla större aktörer behöver se över vilken sorts plast som förs in i systemet.

Plastutmaningen

Det är Lidl Sveriges kunder som finansierat stödet genom att de betalade 50 öre extra för plastpåsar under 2019. Totalt delade Lidl ut 10 miljoner kronor 2019 till hållbarhetsprojekt kopplade till en av de stora miljöutmaningarna – plasten.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News