Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Lidls klimatsatsning vann prestigefullt bygg-pris: ”Stolt att vi kan driva utvecklingen”

Publicerad: 18 Mars 2021, 14:34

Bild 1/3  Solpaneler på taket sänker koldioxidutsläppen.

Foto: Oskar Pedersen

Lidl-butiken i Visby tog på torsdagen hem det prestigefulla priset Årets bygge i kategorin industri/butik. Butiken får priset bland annat för att byggnaden är helt klimatneutral.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Tidningen Byggindustrins tävling Årets bygge 2021 är avgjord och i kategorin industri/butik gick priset till Lidl på Skarphällsgatan i Visby. Enligt tidningen har projektet präglats av ”en mycket god samverkan mellan alla aktörer”.

Lidls butik i Visby är den första klimatneutrala byggnaden i Sverige som certifierats enligt Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifieringssystem Noll CO2. Träkonstruktion, solceller och smarta materialval finns med för att få ekvationen att gå ihop.

I juryns motivering står bland annat: ”En helt klimatneutral byggnad som sätter standarden för kommande expansion, där inget har lämnats åt slumpen: Klinker

Tidningen Byggindustrins tävling Årets bygge 2021 är avgjord och i kategorin industri/butik gick priset till Lidl på Skarphällsgatan i Visby. Enligt tidningen har projektet präglats av ”mycket god samverkan mellan alla aktörer”.plattorna har ersatts av slipat betonggolv, taket klätts med koldioxidsänkande solpaneler och väggarna har dekorerats med fågelholkar. Nu kan alla handla hållbart”.

– Vi har jobbat mot en tajt koldioxidbudget. Jag är stolt att vi kan driva utvecklingen i den riktningen och över att vi nu ser att flera stora företag hakar på det här sättet att certifiera, säger Mattias Tas, hållbarhetschef inom fastigheter på Lidl Sverige till Byggindustrin tidigare i år.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.