Hållbarhet
Leverantörer i kö för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan: ”Utmaningen är att få med handlarna”
Publicerad: 1 april 2021, 09:48
Innout vill göra det lättare att sälja än att svinna. Foto: Pressbild
Den digitala och svinnsmarta handelsplatsen Innout växer och har nyligen inlett samarbete med flera av Sveriges största livsmedelsproducenter. ”Utmaningen är att få handlarna med på tåget”, säger Louise Kallenberg, en av bolagets grundare.
Innout är en relativt ny och digital handelsplats för producenter där de kan sälja varor med kortare datum och på så vis minska svinnet.
Sedan starten i december 2020 har företaget skrivit avtal med närmare 40 leverantörer; Carlsberg Sverige och Unilever är de senaste i raden att ansluta sig till handelsplatsen.
– Det är ett viktigt steg i vår fortsatta etablering och bekräftar verkligen behovet av en kompletterande kanal för att bidra till en mer hållbar livsmedelskedja, säger Louise Kallenberg.
Louise Kallenberg, en av grundarna till Innout. Foto: Pressbild
Det handlar alltså om att erbjuda en kompletterande säljkanal med försäljning av både små och stora volymer av varor som annars skulle kasserats; att ge produkter med exempelvis kort datum en andra chans i butik.
Utmaningen är att dagligvaruhandeln inte är lika snabba att haka på som leverantörerna.
– Nu behöver vi lägga vårt fokus på att få handlarna och kedjorna att förstå vår roll på marknaden, säger Louise Kallenberg som är övertygad om att dagligvarukedjorna som helhet tjänar på att handlarna ges möjlighet att köpa in potentiellt svinn direkt till sina butiker.
En av de handlare som tagit chansen är Alma Draganovic, som driver Ica Supermarket i Hjällbo.
– Jag tycker att det är enkelt och roligt att köpa marginalstarka klipp samtidigt som jag är med och bidrar till minskat matsvinn. För mig är det win-win eftersom alla tjänar på affären, säger hon.