Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Klimatmärkningar kan vara till mer stjälp än hjälp för konsumenten: ”Måste ge en helhetsbild”

Publicerad: 27 april 2021, 10:11

Konsumentverket vill komma till rätta med oprecisa klimatpåståenden.

Konsumentverket sätter ned foten mot klimatmärkningar, något som kan påverka livsmedelsföretagens hållbarhetskommunikation. ”Man kan inte marknadsföra varje liten tänkbar miljöaspekt”, säger juristen Ida Nyström.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenCoopCoop SverigeLivsmedelsmärkning

Begrepp som ”klimatneutral” och ”klimatkompenserad” har blivit allt vanligare i marknadsföringen av såväl livsmedel som andra produkter. Nu vill Konsumentverket komma till rätta med den här formen av oprecisa klimatpåståenden genom att öppna fler tillsynsärenden.

– Vi vill att företagen tänker till innan man använder den här typen av påståenden. Man kan inte bara välja ut viss positiv information och hoppa över begränsningarna om det leder till en vilseledande helhetsbild, säger Ida Nyström, jurist på Konsumentverket.

Inom livsmedelsbranschen var det Oatly som var först ut med att deklarera sitt klimatavtryck för två år sedan. Den kaxiga parollen ”Hey food industry, show us your numbers” fick fler företag att haka på trenden; Arla, Orkla Foods och Estrella är några av dem.

Ida Nyström anser att för de allra flesta konsumenter är något som är bra för klimatet liktydigt med något som är bra för miljön och hållbarhet i stort – vilket kanske inte alls stämmer.

– Vi vill så klart att företagen ska sträva mot ökad hållbarhet och även kunna kommunicera det, samtidigt kan man inte förenkla hur mycket som helst. Och man måste ge konsumenten möjlighet att själv ta ställning, säger hon.

Sara Sundquist, hållbarhetsexpert på Livsmedelsföretagen, håller med om att ett ensidigt fokus på enbart vissa hållbarhetsaspekter inte är bra:

– Tittar man exempelvis på nötkött som föds upp med massor av antibiotika i Brasilien så ger det ett ganska lågt klimatavtryck jämfört med annat nötkött – men hållbart är det ju inte.

Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Foto: Pressbild/Picasa

Hon tycker att signalen från Konsumentverket är viktig men tror inte att den kommer att förändra så mycket.

– De företag som har klimatmärkningar och som kommunicerar sitt hållbarhetsarbete är stora och seriösa aktörer som redan är väldigt transparenta.

Sara Sundquist tycker att Coops nya hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 produkter som lanserades för två veckor sedan är ett bra initiativ, just för att den omfattar flera parametrar såsom klimat, djuromsorg, vattenanvändning och sociala villkor.

– Problemet är att den bygger på generella siffror utifrån hur produktionen ser ut i olika länder medan många av våra medlemsföretag samarbetar med leverantörer som håller en högre standard. 

Men Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige, ser inte varför det skulle vara något problem.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige

Foto: Pressbild

– Hela ambitionen med den här satsningen är att få till ett bättre hållbarhetsarbete. Vi utgår ifrån genomsnittssiffror men dessa kan justeras allteftersom, förutsatt att leverantörerna kan visa för oss att de är bättre, säger hon.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News