Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Ica trycker på gasen för att minska utsläppen: “Hög prioritet”

Publicerad: 19 maj 2021, 08:44

Ica storsatsar på fossilfria transporter.

Foto: Press

Branschen tar krafttag för att minska utsläppen – Icas storsatsning på biogas sparar 10 000 ton koldioxid. ”Alla våra vägtransporter ska vara fossilfria 2030”, säger Emma Lindström, logistikdirektör Ica Sverige.  


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeCoopAxfood

Under förra året ökade de totala koldioxidutsläppen från dagligvaruhandelns godstransporter som en följd av växande försäljningsvolymer – och därmed ökat transportbehov.

För att bromsa utsläppen satsar Ica på flera områden.

Ica Sverige har kraftigt ökat sin användning av biogas, under de senaste två åren har användandet gått från noll till över 2 500 ton år 2020. 

Under 2021 kommer Ica Sverige att öka användningen av biogas till cirka 3 200 ton, vilket minskar Co2-utsläppen med 10 000 ton jämfört med om transporterna skulle köras på diesel – en minskning av företagets totala utsläpp med tio procent.

Ica är en av de aktörer som äger och anlitar flest biogasdrivna lastbilar i Sverige i dag. 

– Arbetet med att öka andelen fossilfria transporter är en hög prioritet för oss. Att köra fler transporter på biogas är en viktig pusselbit i det arbetet och det ligger i linje med vår drivmedelsstrategi där alla vägtransporter inom Ica Gruppen ska vara fossilfria senast 2030. I dagsläget körs var tionde transport mellan Icas lager och butikerna på biogas, säger Emma Lindström.   

Ica Gruppen har satt ett ännu tuffare mål för storstadsregionerna – här ska alla vägtransporter vara helt fossilfria 2025. 

Ica är inte ensamma om att satsa brett för att bromsa utsläppen.

Ett huvudspår för Coop är att lyfta över allt fler transporter till tåg.

– Från 2009 har vi kört mer och mer på tåg, det fortsätter vi att utveckla. Under senvåren 2020 utökade vi rejält och tog bort ytterligare cirka 5 000 lastbilstransporter mellan våra varuterminaler i Malmö och Bro, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef för Coop Sverige, till Dagligvarunytt.

– Vi arbetar också med ett flertal biogasprojekt. Viktigt är att titta på transporterna mellan lager och butik, här jobbar vi både med biogas och elektrifiering, säger han.

Kraftfulla satsningar på biogas pågår också hos Axfood, där koncernens inköps- och logistikbolag Dagab investerar i biogaslastbilar. Under 2019 investerade Dagab i nya lastbilar med möjlighet för hållbara drivmedel. Därmed kunde drygt 50 procent av Axfoodkoncernens 153 tunga lastbilar drivas på alternativ till fossila bränslen.

– Biogas är ett väldigt bra drivmedel i och med att vi får en koldioxidreduktion på 90 procent jämfört med diesel, säger Krister Kjellström, fordonsansvarig på Dagab.

– Den här satsningen kommer fortsätta framöver och andelen diesellastbilar inom koncernen kommer att minska konstant. Gas är en stor del av framtiden, men vi kommer även att fortsätta investera i etanol och elhybrider. Vi ska inte heller glömma RME, en biodiesel som görs av rapsolja, säger Krister Kjellström.

Ica:s Emma Lindström ser stora hållbarhetsfördelar med biogas.

– Bland annat för att den kan produceras av organiska rester som uppstår i producentled, i logistikflöden, i butik och hos konsumenter för att sedan användas som ersättning för fossila drivmedel. Biogas är det drivmedel på marknaden som just nu ger lägst miljöpåverkan kombinerat med kostnadseffektivitet för majoriteten av våra tunga transporter och kommer att vara viktigt för oss i många år framöver. Parallellt med detta kommer vi att satsa starkt på elektrifiering på olika sätt, säger 

Läs mer: Branschens klimatutsläpp ökade 2020 

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.