Hållbarhet
Högt tryck hos sociala matbutiker – Matmissionen i Malmö har tillfälligt satt stopp för nya ansökningar
Publicerad: 30 september 2022, 11:54
För nästan exakt ett år sedan öppnade Skåne Stadsmission Matmissionen i Malmö. Willys vd Thomas Evertsson var på plats vid invigningen. Foto: Pressbild
De sociala matbutikerna tar hand om varor från livsmedelskedjan som riskerar att bli svinn. Och i tider av stark matprisinflation växer behoven av livsmedel till reducerat pris. I Malmö hinner butiken inte med alla ansökningar, enligt Skånska Dagbladet: ”Det blev helt ohållbart”
I Stockholm är det samarbetet med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund och donationer från livsmedelsbutiker som möjliggjort den snabba expansionen av de sociala matbutikerna Matmissionen som drivs av Stockholms Stadsmission. Nyligen öppnade den femte butiken i huvudstaden, den sista av de tre butiker som öppnat i år.
LÄS OCKSÅ: Rekordmånga söker sig till Matmissionen: ”Efterfrågan är stor”
På Willys huvudkontor i Göteborg berättade kedjans partner Räddningsmissionen i går, torsdag, om hur det går för deras sociala butiker Maträtt i Göteborg. Maträtt är en franchise från Matmissionen och Stockholms stadsmission. Butikernas arbete uppmärksammades av Willys i och med FN:s internationella matsvinnsdag. Att butikerna inte mättar behoven som finns, vittnade verksamhetschefen Ida-Lina Frisell Aasland om i Dagligvarunytt redan i våras.
LÄS OCKSÅ: Maträtt expanderar i Göteborg – men fler butiker behövs: ”Mättar inte behovet ”
– Vi bjöd hit Räddningsmissionen, som vi är partner till. De bjöd på mat från sitt kök som de lagar på donationer som de får från exempelvis butiker och leverantörer och berättade om hur det går för deras sociala matbutiker, säger Johanna Eurén kommunikationschef på Willys-kedjan som är medgrundare till Räddningsmissionens sociala butiker i Göteborg och strategisk partner till en liknande butik i Malmö.
LÄS OCKSÅ: Så har Willys stöttat Matmissionen vid öppningen i Malmö: ”Jobbat ideellt”
Att de ökade livsmedelspriserna har skapat ett större behov av mat till reducerade priser märks även i den sociala matbutiken Matmissionen i Malmö. Enligt uppgift till Skånska Dagbladet kan verksamheten inte ta emot fler ansökningar för kunder.
– Det blev helt ohållbart. Vi måste pausa och strukturera om hur vi jobbar. Det är ingen garanti. Men vi siktar på att öppna för nya ansökningar igen, säger Maria Kratz Larsen, butiksansvarig på Matmissionen till Skånska Dagbladet.
Medarbetare från Willys-butiken, belägen på andra sidan bilparkeringen, hjälpte till under butikens uppbyggnad och står också för ett visst underhåll av butiken. Maten som säljs i butiken kommer däremot, precis som i Göteborg och Stockholm, från olika håll såväl butiker som leverantörer och producenter inom livsmedelskedjan.
Willys-kedjan gör även andra saker för att minska matsvinnet.
– Willys räddar också flera ton mat från att hamna i soptunnan genom att sälja den genom våra svinnsmarta frukt- och gröntlådor eller skänka till välgörenhetsorganisationer, säger Johanna Eurén.
LÄS OCKSÅ: Willys på god väg att nå matsvinnsmålet: ”Våra kunder har blivit mer medvetna”