Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Hemköp om kritiken mot nya klimatbonusen

Publicerad: 12 Oktober 2020, 06:56

I Hemköps nylanserade kundklubb premieras hållbara och hälsosamma val. Initiativet har fått kritik i sociala medier.

Foto: Pressbild

Hemköps nylanserade kundklubb, som ger extra bonus för klimatsmarta köp, har blivit en rejäl snackis i sociala medier. Men kedjan tar kritiken med ro. – Det är positivt att frågan om hållbara val diskuteras, säger Hemköps Elin Jarl.


Ämnen i artikeln:

LojalitetKundvårdHemköp

I början av veckan lanserade Hemköp sin nya kundklubb där hållbara och hälsosamma val som frukt och vegetariskt ger mer bonus än exempelvis kött. Att på så vis knuffa konsumenten i en viss riktning är en del av kedjans hållbarhetsarbete och ett sätt att gå i bräschen för branschen. Men Hemköps nylansering har väckt kritik på sociala medier.

Debattören Blanche Sande uppmanar till bojkott av kedjan i en debattartikel i Göteborgs-Posten eftersom kedjan, enligt henne, försöker styra konsumentens val.

Liknande åsikter syns även på Twitter, men möter också mothugg.

Hemköp tar dock kritiken med ro.

– I sociala medier har vissa uppfattat det som att Klubb Hemköp styr inköpen eller inte ger poäng för inköp av kött, det stämmer inte utan medlemmar får poäng för allt de köper och så uppmuntrar vi med extra poäng för varor som är bra för hälsa och klimat. Även att välja till exempel digitalt kvitto ger extra poäng, säger Hemköps presstalesperson Elin Jarl.

Kundundersökningar ligger till grund för den nya kundklubben – och önskemålet från referensgrupperna var tydligt: Man vill premieras för just hållbara val.

– Det var inte oväntat att klubben skulle engagera och vi ser det som positivt att frågan om hållbara val diskuteras. Vi får många positiva kommentarer men också en del kritiska röster. Vi försöker bemöta den kritik som vi får. I våra butiker har vi fått mycket positiv respons från våra kunder. Vi har också sett en markant ökning i antalet medlemmar de här dagarna, säger Elin Jarl.

I februari, när Ica ersatte sitt lojalitetsprogram med Stammis, blev det en liknande storm på just sociala medier. Ica valde då att backa och göra några mindre justeringar. I dag har Icas lojalitetsprogram ungefär 150 000 fler aktiva medlemmar än före förändringen.

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LojalitetKundvårdHemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.