Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Hemköp först med klimatskyltning – så här ska kedjan inspirera kunderna

Publicerad: 20 april 2022, 06:08

Hemköp inför som första kedja i dagligvaruhandeln klimatskyltning.

Foto: Pressbild

Hemköp tar ytterligare ett klimatinitiativ. Nästa vecka införs klimatskyltning i alla butiker. ”Vi vill inspirera kunderna”, säger hållbarhetsansvariga Anna Danielsson.


Ämnen i artikeln:

Hemköp

Hemköp relanserade sin kundklubb för ett och halvt år sedan och medlemmarna belönas sedan dess med extra poäng för inköp som är bra ur hållbarhetssynpunkt och egna hälsan.

Nu satsar kedjan alltså också på klimatskyltning.

– Vi vill bidra till en halvering av klimatpåverkan när det gäller konsumtionen av livsmedel fram till 2030, säger Anna Danielsson till Dagligvarunytt om Hemköps senaste initiativ.

Klimatskyltningen är den första i dagligvaruhandeln, finns med 25 produktnära budskap genom hela kundvarvet i Hemköps samtliga butiker och har tagits fram av Sveriges forskningsinstitut Rise som har över 25 års erfarenhet av matens klimat- och miljöpåverkan i livsmedelskedjan.

Samarbetspartner är Sveriges forskningsinstitut Rise som har över 25 års erfarenhet av matens klimat- och miljöpåverkan i livsmedelskedjan.

– Ambitionen är att inspirera kunderna och göra det lättare att välja.

Anna Danielsson är hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Foto: Pressbild

LÄS OCKSÅ: Simone Margulies i stor intervju – avslöjar nästa steg för Hemköp och Tempo: ”Vi behöver öka takten i förnyelsearbetet”

Hemköp har gjort en Sifo-undersökning som visar att 70 procent av respondenterna vill ha vägledning när det gäller klimatsmarta val i butiken.

Lika många kan tänka sig att ändra sitt val av vara om butiken informerar och guidar till annan vara som är bättre för klimatet.

– Det handlar inte om pekpinnar utan om att visa på möjligheterna, säger Anna Danielsson.

Sju butiker inom Hemköp har testat klimatskyltning – bland annat butiken på Kungsgatan i Norrköping.

– Redan medvetna kunder sa att de fick en bra påminnelse. I framtiden tror jag alla konsumenter vill och kommer att kräva någon form av skyltning och vägledning. Så det blirmed tiden en hygienfaktor för mig och mina kunder och det är bra att vi inom Hemköp går i bräschen, säger handlaren Per Arén.

Hemköps ambition är att inspirera kunderna och göra det lättare att välja.

Foto: Pressbild

LÄS OCKSÅ: Hemköps hållbara offensiv – ger bonus för klimatsmarta köp

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.