Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Här kan kunden följa tonfisken – från havet till hyllan: ”Ett stort steg i branschen”

Publicerad: 20 maj 2021, 05:41

Coop ska i år testa så kallad blockkedjeteknik på tonfisk.

Foto: Coop

Coop ska pilottesta blockkedjeteknik på tonfisk. Därmed kan kunden följa resan – från hav till hylla. ”Ett stort steg i branschen”, säger EVM-chefen Åsa Wickholm.


Ämnen i artikeln:

Coop SverigeCoop

Dagligvarunytt kan berätta att Coop under året kommer att pilottesta så kallad blockkedjeteknik och full spårbarhet på tonfisk på burk.

Så här går det i korthet till:

Coops kunder skannar QR-koden på burken med med sin smartphone.

Sedan öppnas en webbsida med information om hela leveranskedjan.

– Transparens i hela vår produktkedja är otroligt viktigt och nu tar vi ytterligare ett steg genom att göra tonfiskens resa tillgänglig för våra kunder, säger Åsa Wickholm på Coop Sverige och tillägger att en produkts resa från hav till butikshyllor kan vara komplex och svår att förklara för kunderna.

Åsa Wickholm är chef för egna märkesvaror på Coop Sverige,

Blockkedjeteknik är en decentraliserad databas där information registreras permanent i kronologisk ordning.

– Det är ett stort steg i branschen och genom att ge våra kunder värdefull information kan de göra mer informerade val.

Spårningen i blockkedjan ger enligt Coop inte bara ökad transparens för kunderna.

– Den skapar också ett ökat incitament för hållbar produktion under hela tonfiskens resa, säger Åsa Wickholm.

LÄS OCKSÅ: Coops nya storsatsning: Skanna streckkoden och se varans avtryck på miljön 

Blockkedjetekniken testas initialt på Coops MSC-märkta tonfisk som ska säljas i Coops butiker.

Coop tittar även vidare på vilka andra produktgrupper där tekniken kan göra skillnad för leveranskedja och kunder.

Så fungerar det

Plattformen Provenance tillhandahåller ”bevispunkter” vilket innebär information som har verifierats av en tredje part som MSC och SA8000 som är en standard för socialt ansvar. Bevispunkter sparas i en blockkedja som en permanent och offentlig post.
På plattformen kan konsumenterna ange en ”burkkod” för att se hela resan för den specifika tonfiskburken.
QR är en förkortning för Quick Response. QR-koden liknar en streckkod och i Coops fall innehåller QR-koden en webbadress som är enkel att generera.
Pilotprojekt skiljer sig från Coops lansering av Hållbarhetsdeklarationen där användare kan skanna streckkoden på en vara och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop SverigeCoop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News