Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Här är plattformen som ska få dagligvarubranschen att samarbeta kring hållbara livsmedel

Publicerad: 21 september 2021, 06:00

Mattis Bergquist, hållbarhetshef på Coop, berättar om ett nytt initiativ för mer samarbete kring hållbarhetspåverkan från livsmedel.

Foto: Hans Alm

Coop håller på att utveckla en ny plattform med hållbarhetsdata för olika livsmedel som alla branschens aktörer ska kunna använda. ”Hållbarhetsfrågorna blir mer och mer konkurrensneutrala”, säger hållbarhetschefen Mattis Bergquist till Aktuell Hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

CoopCoop Sverige

I våras meddelade Coop att de ville se en gemensam databas som delas med hela branschen för olika varors hållbarhetspåverkan. Nu skriver Aktuell Hållbarhet att en sådan håller på att programmeras.

Det handlar om en ny, neutral och gemensam plattform som alla aktörer i branschen ska få använda. Coop bjuder på färdigutvecklade algoritmer, information och beräkningar från det tidigare och omfattande arbete som företaget gjort med sina hållbarhetsdeklarationer.

– Alla aktörer är intresserade, men många tycker att vår egen version har känts för mycket Coop och det håller vi med om. Till och med ordet hållbarhetsdeklarationer låter ”coopigt”, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop, till Aktuell Hållbarhet.

Tanken är att vem som helst i branschen ska kunna använda samma data från en gemensam plattform men sedan kunna sätta sin egen prägel på egna appar och tillämpningar – och kalla det för vad de vill.

Just nu är det Coop som själva finansierar uppbyggnaden av den nya plattformen; enligt Mattis Bergquist beror det på att livsmedelskedjan ser utvecklingen som nödvändig.

Diskussioner förs om hur plattformen ska bli helt neutral utifrån struktur, ägande- och påverkansformer men där finns fortfarande en del kvar att göra.

– Hållbarhetsfrågorna blir mer och mer konkurrensneutrala områden. Det är ohållbart att alla ska hitta egna lösningar när vi i stället kan hitta gemensamma lösningar på gemensamma utmaningar. Visst går det att hitta konkurrensfördelar och fiffiga affärslösningar, men för det mesta tjänar vi på att samarbeta. Jag har fått känslan att andra hållbarhetschefer går i samma tankebanor – och det känns sunt, säger Mattis Bergquist.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CoopCoop Sverige

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.