Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Här är butiken som räddar bin: ”Angelägen framtidsfråga”

Publicerad: 25 maj 2021, 11:12

Blommor ger bin. Handlaren Niclas Stenberg är engagerad i frågan om biologisk mångfald.

Foto: Ica Supermarket Grytan i Moheda

Många pratar om biologisk mångfald och vikten av att rädda bin och andra pollinatörer. På Ica Supermarket Grytan i Moheda tar det sig konkreta uttryck. ”Ett mervärde för våra kunder”, säger handlaren Niclas Stenberg.


Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketIca SverigeIcahandlarnas Förbund

Bina är livsviktiga för vår matproduktion och hela ekosystemet. Men en tredjedel av våra svenska vilda biarter är på väg att försvinna; de hotas av bland annat matbrist, bekämpningsmedel och klimatförändringar.

Genom kampanjen ”Operation: Rädda bina” som nu går in på sitt fjärde år vill Naturskyddsföreningen uppmärksamma det allvarliga läget. Ica Stiftelsen är en av flera samarbetspartners och Ica Supermarket Grytan i Moheda är ett gott exempel på en enskild butik som är med och gör skillnad för bina.

Utan bin, ingen mat. En livsviktig fråga som engagerar såväl Ica Stiftelsen som enskilda handlare och butiker.

Foto: Per Bengtsson

Nu i helgen arrangeras en stor vårväxtmarknad i ett partytält utanför butiken med fokus på bilologisk mångfald, och Naturskyddsföreningen på plats för att berättat om hur olika blommor och växter påverkar bin och andra pollinatörer. 

– Vi har ett väldigt bra samarbete med Naturskyddsföreningens lokala krets i Alvesta för att öka medvetenheten kring biologisk mångfald, säger handlaren Niclas Stenberg.

Själv har han varit på plats på Mohedaskolan för att berätta om hoten mot den biologiska mångfalden och om butikens miljöarbete.

– I går hade vi en tipspromenad med kluriga frågor kring bin, vilket var väldigt uppskattat. Frågorna hade Naturskyddsföreningen hjälpt oss att ta fram.

Varför engagerar du dig i detta?

– För att det är en angelägen framtidsfråga där jag kan vara med och göra skillnad, säger Niclas Stenberg, och förklarar det är extra roligt när handeln kan samarbeta med skolan och lokala organisationer.

– Dessutom är kunderna väldigt mottagliga för den här typen av mervärden som gör att de kan vara med och bidra.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.