Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Fyra av tio ungdomar äter specialkost: ”En del av identiteten”

Publicerad: 2 December 2020, 09:33

Foto: Pontud Edman

Fyra av tio tonåringar i Sverige uppger att de äter någon form av specialkost, enligt en ny undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla. Bland tonårstjejer är det nästan hälften som säger att de följer en viss typ av kost. ”Dieten verkar vara en del av identiteten”, säger nutritionsspecialisten Elin Boll.


Flexitariansk, laktosfri, vegetariansk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Motsvarande siffror i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.

– Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost, något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers, säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.

Läs mer: Hemköp fick ett lyft med Vego-konceptet 

Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan.

– Resultaten tyder på att dieten för många snarare är en del av identiteten än ett matmönster, säger Elin Boll.

Läs mer: Axfood i topp på hållbarhetslista: ”Stora möjligheter att påverka”

En av tre tonåringar uppger i undersökningen att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer, något som även borde innebära att de får i sig ett relativt högt intag av frukt och grönt. Men i Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.