Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Från Sverige-märkningen firar fem år: ”Fyller en viktig funktion på marknaden”

Publicerad: 20 april 2021, 11:09

Från Sverige-märkningen fyller fem år.

Foto: Pressfoto

Från Sverige-märkningen fyller år i dag och kan fira tillsammans med nästan 11 000 godkända produkter som tillsammans omsätter över 20 miljarder kronor. ”Visionen är att vara det självklara valet”, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsmärkningLivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Den 20 april 2016 klippte den dåvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht banden för de första Från Sverige-märkta produkterna.

Sedan dess har märkningen tagit för sig alltmer i butikshyllorna och nått en varumärkeskännedom på 84 procent, 200 märkesanvändare är anslutna och nära 10 800 produkter är i dag godkända för märkning. 

Ett mål för märkningen är att göra det enkelt för konsumenten att välja svenska råvaror, livsmedel och växter i butik, vilket undersökningar visar har ökat från knappt 25 procent till 40 procent sedan märket lanserades 2016.

– Jag får ofta frågan om hur många produkter man kan märka, och svaret blir klassiskt: hur långt är ett snöre? Så länge det finns ett intresse hos konsumenten att göra medvetna val och välja svenskt och så länge som vi har ett innovativt lantbruk och livsmedelsproduktion så har märket en viktig funktion på marknaden, säger Ulrika Ekström, ny vd på Svenskmärkning sedan 2021.

Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Foto: Pressbild

Visionen är att Från Sverige-märkt ska vara ”det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer”.

– För att lyckas med det får arbetet i Svenskmärkning aldrig sluta vara relevant. Branschen förändras och förnyas ständigt och vi behöver hålla örat mot rälsen samtligt som vi tittar mot horisonten. Att jobba både med det som är aktuellt här och nu med kommunikation av märket parallellt med regelöversyn för morgondagens produkter är det som jag tror är viktigast framöver, säger Ulrika Ekström.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.