Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade 2020 - men andelen sjönk

Publicerad: 9 Februari 2021, 08:14

Foto: Eurocash

Både försäljningsvärdet och volymen av Krav-märkta och ekologiska livsmedel ökade i dagligvaruhandeln under 2020, medan andelen minskade. Detta enligt färsk statistik från analysföretaget Nielsen.


Ämnen i artikeln:

Ekologiskt

I förra veckan presenterade Ekoweb en rapport som visade att försäljningen av ekologiska produkter i Sverige minskade med en halv miljard kronor till 27,7 miljarder kronor under förra året, en minskning med 2 procent. 

– Det är siffror som är missvisande när det gäller dagligvaruhandeln, säger Kravs vd Anita Falkenek.

Organisationen har låtit Nielsen mäta hur dagligvaruhandelns försäljningsutveckling sett ut, siffror där alltså restauranger och offentlig måltidssektor inte ingår. Dessa visar att försäljningen av såväl ekologiska som Krav-märkta livsmedel inom dagligvaruhandeln vände upp under förra året.

Enligt Nielsen ökade försäljningen av Krav-märkt med 65 miljoner kronor jämfört med 2019, en ökning med drygt 1 procent.

Foto: pressbild

Totalt ökade försäljningen av ekologiska livsmedel i svenska butiker och e-handel under 2020 med 340 miljoner kronor, en ökning med 3,5 procent jämfört med året innan.

Ser man på försäljningsandelarna så hänger dock inte det ekologiska med i den stora försäljningsökning som skett inom dagligvaruhandeln under coronapandemin. Enligt preliminära siffror var Kravs andel av dagligvaruhandelns livsmedelsförsäljning 3,2 procent under 2020, vilket är en minskning med 0,3 procentenheter jämfört med 2019.

– Det innebär att vi behöver bli ännu mer proaktiva i vår kommunikation, inte minst med tanke på de hållbarhetsutmaningar som vi står inför, säger Anita Falkenek.

Sverige utmärker sig i jämförelse med många andra länder i världen där coronapandemin inneburit en rejäl boost för ekoförsäljningen.

Vad är förklaringen till detta?

– Mina egna spekulationer är att vi är försiktiga i Sverige med att säga att ekologiskt är bra för hälsan. Dessutom ligger vi redan på en ganska hög andel ekologiskt efter den eko-boom som var under 2015-2016, säger Anita Falkenek.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ekologiskt

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.