Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

För första gången på tolv år - försäljningen av ekologiskt minskar

Publicerad: 29 januari 2021, 08:30

Foto: Lars Welin

Coronapandemin ”boostar” den ekologiska livsmedelsförsäljningen globalt, men inte i Sverige. För första gången på tolv år minskar försäljningen. ”Samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln tappar ekoandelar för tredje året i rad” säger Olle Ryegård på Ekoweb.


Marknadsbevakaren Ekoweb släpper för tolfte året i rad sin rapport om den ekologiska försäljningen i Sverige. Den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden tappar marknadsandelar – en minskning med 0,3 procentenheter från nio procent 2019 till 8,7 procent 2020.

– Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar för första gången på tolv år. Nu tappar samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden ekoandelar totalt sett, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker, Ekoweb.

Den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige minskade under 2020 med 0,5 miljarder kronor till 27,7 miljarder kronor, enligt rapporten, en minskning med två procent. 

– Detta trots att dagligvaruhandeln gått urstarkt under 2020 och ökat sin generella livsmedelsförsäljning med drygt sex procent, säger Olle Ryegård.

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev