Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Ekomjölken är Årets matbluff: ”Det är marknadsföringen som är bluffig”

Publicerad: 26 januari 2022, 08:35

Netto noll. En märkning som förvirrar, enligt Äkta vara som tillsammans med svenska folket utser Årets matbluff.

Foto: Pressbild

Arlas ekologiska mjölk har utsetts till Årets matbluff. ”Det här visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkningSvensk Dagligvaruhandel

AR


Med frasen ”Netto noll klimatavtryck” fick Arlas ekologiska mjölk flest röster av svenska folket och tar därmed hem antipriset Årets matbluff 2021.

Totalt var det 22 244 som röstade på sex olika nominerade matbluffar; eko-mjölken fick mer än en tredjedel av rösterna.

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson på Äkta vara – konsumentföreningen som står bakom antipriset som nu delas ut för sjätte året i rad.

Att företag använder sig av så kallad greenwashing för att sälja sina produkter har enligt Äkta vara blivit en växande trend. Kortfattat innebär det att man använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga, genom att kommunicera ut och belysa genomförda miljövänliga insatser. Ofta framhävs en specifik miljöåtgärd, medan företaget fortsätter att orsaka miljöstörande utsläpp på annat håll. 

Netto noll är ett begrepp som används inom klimatarbetet av både företag, organisationer och länder, trots att det kan vara svårt för en vanlig konsument att förstå vad som egentligen menas. 

– I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas, säger Björn Bernhardson. 

När Arla kommenterade nomineringen till Årets matbluff skrev företaget bland annat så här:

”Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. (…) Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå.”

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev