Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Digital coach ska hjälpa Ica-butiker minska svinnet

Publicerad: 3 november 2021, 09:57

Med hjälp av Ai-programmet Whywaste testar fyra Ica-butiker att minska svinnet.

Foto: Pressbild

Fyra Ica-butiker testar just nu hur de kan minska svinnet med hjälp av en digital coach. En AI-lösning ger butiksspecifika rekommendationer hur svinnet kan minskas.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca KvantumIca NäraIca MaxiMatsvinn

Som en del i Icas arbete för minskat klimatavtryck och matsvinn har Ica, genom sin innovationhub Ica x, inlett ett samarbete med foodtechföretaget Whywaste. I samarbetet ingår bland annat ett test av en digital svinncoach i fyra Ica-butiker. Den nya lösningen kan med hjälp av artificiell intelligens (AI) i realtid ge butiksspecifika, databaserade rekommendationer för hur butiken kan förebygga och minska sitt svinn.

Whywaste har tagit fram en digital AI-lösning som med hjälp av ett löpande flöde från flera datakällor från Icas affärssystem i realtid genererar rekommendationer för butiken om hur de ska hantera olika produkter. Lösningen, tillsammans med existerande system, processer och rutiner, är tänkt att bli en pusselbit i Icas svinnstrategi. 

LÄS MER: 7 tips: Så minskar du matsvinnet 

Exempelvis kan en vara som är nära att passera bäst före-datum få rekommendationen att prissänkas eller skickas till köket för att användas i butiksproducerad färdigmat. Eller så säger coachen till att du vid ett givet klockslag ska grilla fyra kycklingar, men några timmar är det bra att grilla 13, för snart kommer försäljningen att öka. Detta är några exempel på möjliga rekommendationer kopplat till sortiment, processer och rutiner samt åtgärder i butik.

Medverkande butiker är göteborgsbutikerna Ica Nära Haga, Ica Maxi Torslanda och Ica Kvantum Sannegården samt Ica Kvantum i Varberg.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.