Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Dagligvarujättarna gör gemensam sak – lanserar ny plattform: ”Viktigt steg”

Publicerad: 8 april 2022, 09:36

Miriam Thunborg, koordinator på ETI Sverige.

Nu lanseras en branschgemensam plattform för riskgrödor. ”Ett viktigt steg”, säger Miriam Thunborg på ETI Sverige.


Ämnen i artikeln:

AxfoodLidlIca GruppenCoop Sverige

I dag lanserar bland andra Ica Gruppen, Coop Sverige, Lidl Sverige och Axfood en gemensam plattform för så kallade riskgrödor.

LÄS OCKSÅ: Eko-floppen i matbutikerna: ”Konsumenterna förstår inte skillnaden mellan svenskt och ekologiskt” 

Riskgrödor är grödor som årligen används i stora mängder i Sverige och som medför risker i leverantörsleden kopplade till klimatförändringar, avskogning, minskad biodiversitet och kränkningar av mänskliga rättigheter.

Sammanlagt handlar det om 24 företag och organisationer som deltar i satsningen och som tillsammans representerar hela värdekedjan.

LÄS OCKSÅ: Så boostar butikerna ekoförsäljningen: ”Prisskillnaderna är oftast inte ett hinder”

I ett första steg kommer plattformen ha fokus på palmolja och soja, men ytterligare riskråvaror kan tilläggas framöver.

ETI Sverige koordinerar satsningen. 

– Genom branschöverskridande samverkan och dialog kommer medlemmarna få verktyg för att tillsammans öka ambitionerna och att jobba fram lösningar på dagens utmaningar, säger koordinatorn Miriam Thunborg, i en kommentar.

Medlemmarna i riskplattformen

AAK Sverige, Arla, Axfood, Axfoundation, Coop Sverige, Dafgårds, Foder & Spannmål, Fontana, HK Scan Sverige, Ica Gruppen, KLS Ugglarps, Kosmetik- och hygienföretagen, Lantmännen, Lidl Sverige, Livsmedelsföretagen, LRF Mjölk, Martin & Servera, Nestlé Sverige, Norvida, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Svensk Dagligvaruhandel, Svenska Köttföretagen, Svenskt Kött och WWF Sverige.

 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.