Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Dafgårds storsatsar på vego: ”Kött kommer snart att vara en nischprodukt”

Publicerad: 31 mars 2021, 09:26

Dafgård storsatsar på vego. På bilden: Ulf Dafgård, vd; Carl Dafgård, chef för marknad och tech, samt Magnus Dafgård, vice vd på familjeföretaget.

Foto: Agneta Renmark

Livsmedelsföretaget Dafgårds bygger en helt ny fabrik för att förse dagligvaruhandeln och foodservice med fler växtbaserade produkter. ”Tiden har aldrig varit mer rätt än nu”, säger vice vd Magnus Dafgård.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsförsörjningSvensk DagligvaruhandelIca SverigeCoop SverigeAxfoodBergendahlsLidlWillysHemköp

Dafgårds, som är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på drygt 3 miljarder kronor, satsar 300 miljoner kronor på att växa vidare i vegosegmentet. Det handlar om en helt ny fabrik som ska producera allt från växtbaserade korvar och färser till pålägg och färdigmat.

– Vi ser en väldigt stark efterfrågan, inte bara i Sverige utan i hela världen, och vill gå hand i hand med våra stora kunder, säger Magnus Dafgård.

Familjeföretaget, med säte i Källby utanför Lidköping, levererar produkter till samtliga aktörer inom den svenska dagligvaruhandeln och producerar även en stor del av de växtbaserade EMV-produkter som finns på marknaden i dag.

Trots att företaget redan har tre produktionslinjer för växtbaserade produkter så räcker kapaciteten snart inte längre till.

– Vi ökar jättemycket inom vego och måste helt enkelt göra något för att möta den ökade efterfrågan. Tiden för den investeringen har aldrig varit bättre än just nu.

Fritt från kött. Det här är bara ett exempel på klimatsmart vegoprodukt från Dafgårds.

Foto: Pressbild

Att helt sluta producera köttprodukter är dock inte aktuellt.

– Om fem år kommer ingen fundera på om korven på mackan är gjord av gris eller bönor. I framtiden kommer växtbaserat vara storsäljaren medan köttet mer är en nischprodukt, säger Magnus Dafgård och förklarar att det är en helt nödvändig utveckling.

– Tricket är att göra växtbaserad mat som är jättegod, med rätt protein och högt näringsinnehåll och till rätt pris. Vi kan inte fortsätta att äta kött på det sättet vi gör i dag om vi ska kunna ha jorden kvar till våra barn och barnbarn. Nötkött, men även gris och kyckling, har en enorm påverkan på klimatet.

Dessutom, säger han, skulle de flesta konsumenter ”bli oerhört besvikna om de var medvetna om hur det här med djurhållning och slakt egentligen går till i praktiken”.

Soja är ju också en omdiskuterad råvara. Vad använder ni?

– Vi kommer att använda en del soja men även satsa på svenskproducerat protein som exempelvis ärta. Redan nu i vår lanserar vi nya produkter baserade på just svenska ärtor, säger Magnus Dafgård.

Så här ser Dafgårds anläggning i Källby ut i dag.

Foto: Pressbild

Den nya anläggningen, med en total yta på över 4 000 kvadratmeter, kommer att stå klar redan i början av 2022. Och trots en hög automatiseringsgrad kommer expansionen innebära ett hundratal nya tjänster.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News