Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Coops nya triumf – rankas som Sveriges mest hållbara varumärke

Publicerad: 11 Mars 2021, 09:23

Coop rankas högst när 23 000 respondenter fått tycka till om olika varumärkens hållbarhetsarbete.

Foto: Coop

Ikea är inte längre Sveriges mest hållbara varumärke. Coop har klättrat upp till toppen, visar Sustainable brand index för 2021. ”Coop har upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av indexet.


Ämnen i artikeln:

Coop

Ikea har legat i topp av Sustainable brand index I två år. Men i år har de förpassats till andraplatsen. 

I stället har Coop avancerat från fjärde till första. 

Studien, som genomförs av SB Insight och som mäter hur allmänheten uppfattar varumärkens hållbarhetsarbete, visar att det är Coops fokus på svenska matvaror, ekologiska utbud och vad kunderna upplever är hälsosamma produkter som ligger bakom förstaplaceringen, rapporterar Resumé. 

23 000 respondenter har fått tycka till. 

– Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp som en direkt effekt av deras hantering av covid-19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Hedén till tidningen. 

Coop passerar därmed Ica som ligger på en tredjeplats. 

– Det betyder så klart otroligt mycket för oss på Coop att våra kunder och medlemmar ser de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet. Vi är ett kooperativ som ägs av över 3,6 miljoner medlemmar, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. Vi har höga ambitioner och vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige. Men vi är långt ifrån klara, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop i en kommentar. 

Coops gröna varumärke Änglamark finns även det med topp tio, på en fjärdeplats och rankas dessutom högst inom delkategorin livsmedel och mat. 

Undersökningen visar att fler svenskar än någonsin är positiva till de svenska företagens hållbarhetsarbete. Däremot anser bara 23 procent av respondenterna att företagens hållbarhetskommunikation är trovärdig, skriver Resumé. 27 procent har motsatt uppfattning och hela 40 procent är tveksamma till kommunikationen.

Topp tio – de rankas som Sveriges mest hållbara varumärken

1. Coop (4)

2. Ikea (1)

3. Ica (3)

4. Änglamark (2)

5. Saltå Kvarn (9)

6. Apoteket (5)

7. Lantmännen (6)

8. Folkhälsomyndigheten (-)

9. Systembolaget (8)

10. Apotek Hjärtat (15)

 

Fotnot: Förra årets placering inom parentes

Källa: Sustainable brand index 2021

 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.