Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Coop växlar upp för att nå klimatmålen: ”Självklart att göra allt vi kan”

Publicerad: 24 Februari 2021, 11:56

Coop lägger in en högre växel för att minska sina klimatutsläpp. Här en interiör från Stora Coop Västberga.

Foto: Per Kristiansen

Coop ska minska sina klimatutsläpp, bland annat genom att ställa nya och tuffare krav på leverantörerna. Och i april är det premiär för den nya hållbarhetsdeklarationen som tar ett helhetsgrepp på hur mat och klimat hänger ihop.


Ämnen i artikeln:

Coop Butiker och StormarknaderCoop SverigeLivsmedelsmärkning

Utsläppen från Coops egen verksamhet ska minska med hjälp av nya klimatmål. Dessa är satta i linje med Parisavtalets mål om att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader och görs inom ramen för det internationella samarbetet Science Based Targets. 

– För oss är det självklart att vi ska göra allt vi kan för att minska klimatutsläppen från hela livsmedelskedjan och uppfylla klimatavtalet från Paris. Därför sätter vi nu nya och tuffare klimatmål för Coops egen verksamhet, men också klimatmål som påverkar våra leverantörer och våra varor i butik, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige. 

Företaget har genomfört en grundlig analys av klimatutsläppen som uppstår i hela värdekedjan, från produktion av varor till transport till försäljning i butik och online.

Den allra största klimatpåverkan kommer från tillverkningen av livsmedel och övriga varor, avfall i butik och lager, förpackningar samt transporter. 

– Produktionen av de livsmedel och andra varor som Coop säljer bidrar absolut mest till vår klimatpåverkan. Därför väljer vi nu att även sätta mål om att våra leverantörer ska ha klimatmål och att klimatavtrycket från vårt sortiment av mat ska minska. Det betyder att vi ska fortsätta förbättra vårt sortiment så att det innehåller varor med lägre klimatpåverkan men också utbilda våra kunder i hur mat och klimat hänger ihop, säger Charlotta Szczepanowski. 

Ett sätt att göra detta är Coops nya hållbarhetsdeklaration som släpps i april 2021, där man analyserat 17 000 livsmedel utifrån tio parametrar som ringar in hållbar utveckling ända ned på ingrediensnivå.

– Det är ett spännande arbete som tar hänsyn till hela hållbarhetsprestandan. Det är även ett sätt att skapa ständig förbättring där alla våra inköpare jobbar med sina respektive produkter.

Tillsammans med hållbarhetsdeklarationerna kommer Coop alltså att kunna följa och säkerställa att de nya klimatmålen nås utan att andra hållbarhetsaspekter, som exempelvis övergödning eller bristfällig djuromsorg, försämras. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.