måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Coop är folkets gröna val: "Vi är mycket stolta"

Publicerad: 17 februari 2023, 12:35

Arkivbild.

Foto: Dagligvarunytt

Änglamark och Coop är för tolfte året i rad kundernas gröna förstahandsval, enligt företaget Differ. "Vi är mycket stolta", säger hållbarhetschefen Mattis Bergquist.

Ämnen i artikeln:

Coop

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Coops hållbarhetsprofilerade varumärke Änglamark tar för tolfte gången i ordningen förstaplatsen som Sveriges kundernas favorit i konsultföretaget Differs årliga konsumentundersökning.

Coop (varumärket) placeras sig på en andra plats.

LÄS OCKSÅ: Så slår raset för ekologiskt mot bönder och butiker: ”Volymtapp vi aldrig sett tidigare”

Samtidigt tycker konsumenterna att Coop (kedjan) är det grönaste varumärket i dagligvaruhandeln.

– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Coops långsiktiga arbete med att erbjuda prisvärd mat av hög kvalitet och som är schysst producerade är något som Sveriges konsumenter känner till och märker av, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Landsbygdsministern i stor intervju: "Livsmedelsstrategin behöver gå in i en ny fas”

Undersökningen har genomförts sedan 2008 och drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher.

På totalen placerar sig Apotek Hjärtat högst upp bland alla företag i undersökning, framför tvåan och konkurrenten Apoteket.

Coop kniper här en tredjeplats medan Ica seglar in som femma.

Sveriges grönaste varumärke – totalt

1. Apoteket Hjärtat
2. Apoteket
3. Coop
4. Tesla
5. Ica
Källa: Differ

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev