Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Axfood vill ta täten i hållbarhetsarbetet: ”Det är bråttom nu”

Publicerad: 22 september 2021, 08:04

Axfood presenterar nya Mat 2030

Foto: Fotomontage: Daniel Norman

I dag presenterar Axfood sin nya och uppdaterade rapport Mat 2030, med 100 konkreta förslag för en hållbar livsmedelsstrategi. ”Vi vill öka trycket i omställningen”, säger hållbarhetschefen Åsa Domeij.


Ämnen i artikeln:

Axfood

I nya och uppdaterade Mat 2030, som presenteras för sjätte gången, riktar Axfood 100 konkreta förslag till näringsliv, politiker och myndigheter för att driva på omställningen till ett mer hållbart matsystem.

Syftet är att komma med mer hållbara inspel till regeringens livsmedelsstrategi, som stärker mervärden för svenska livsmedel, förbättrar matproduktionen och uppmuntrar till en mer hållbar konsumtion. 

– Vi efterlyser politiskt mod, säger Klas Balkow, Axfoods vd och koncernchef, i samband med att rapporten presenterades tidigare i dag.

Den nyligen släppta IPCC-rapporten visar att det är bråttom med effektiva insatser som skyddar miljön och minskar klimatutsläppen. 

– Vi är mitt inne i klimatförändringen. För att åstadkomma den omställning som krävs behövs kraftfulla insatser inom matsystemets alla delar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som efterlyser en kraftfull handlingsplan med tydlig koppling till de nationella miljömålen.

Av de 100 förslag som presenteras i Mat 2030 är 14 helt nya. Det handlar bland annat om att satsa på mer svensk förädling av sjömat, såsom sill och skarpsill, för att skapa nya och mer hållbara livsmedel.

Ett annat förslag är att införa ett stöd inom ramen för landsbygdsprogrammet till de bönder som väljer att ha mjölkkor på bete fler veckor än de som är lagstadgade. Ett tredje handlar om att komplettera stödet till handlare i landsbygd genom att utveckla lokal e-handel så att fler ska få tillgång till att kunna handla mat utan bilberoende.

– Vi efterlyser även en fjärde handlingsplan för regeringens livsmedelsstrategi, som främjar ekologisk produktion.

Flera av förslagen riktar sig till näringslivet. Som att testa och utveckla fler förpackningsfria alternativ och att främja utvecklingen av växtbaserad mat.

– Handeln och livsmedelsindustrin har en nyckelroll för att driva på en hållbar utveckling genom att erbjuda bra produkter till våra kunder – och även få dem att köpa dem, säger Åsa Domeij.

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

Axfood

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev