Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Arla öppnar en digital outlet för butiker – ska sälja varor med kort datum

Publicerad: 26 November 2020, 10:01

Arla startar en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs betydligt billigare. Målet är att minska matsvinnet genom att låta färska produkter komma till nytta för både butiker och konsumenter.


Ämnen i artikeln:

Matsvinn

Matsvinn är en av de stora klimatbovarna. Här i Sverige kastas ungefär en tredjedel av all mat som produceras.

För att hjälpa till att minska matsvinnet öppnar Arla nu en digital outlet för butiker och restauranger, där mejerivaror med kort hållbarhet säljs till ett kraftigt nedsatt pris.

Magnus Cohen, ansvarig för kundservice, förklarar att Arla hanterar en stor volym färska produkter varje dag.

– När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. Exempelvis för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på den här nya sajten. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris, säger han.

En pilotbutik har redan testats under lite drygt ett års tid, där en handfull butiker i bland annat Åkersberga, Kalmar och Jönköping varit involverade.

 – Det har blivit en riktig succé. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring, säger Magnus Cohen.

Svenskarna duktiga att avgöra själva

En ny undersökning som Arla låtit göra visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak i stället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.

Svaren från 6 000 personer visar att nära sju av tio svenskar använder lukt och smak när de avgör om produkterna är färska. Endast sex procent uppger att de kastar maten samma dag de går ut.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Matsvinn

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.