Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Stora pandemilyftet för Ica Nära – tredubblad försäljning online: ”Fin ökning även i fysiska butiken”

Publicerad: 1 februari 2021, 13:05

Ica Nära Brottbyhallen och handlaren Viktor Rönn är upp i en e-handelsandel på 36 procent.

Foto: Thomas Ohlén

Coronapandemin har påverkat hushållens inköpsvanor kraftigt. Online har skjutit i höjden sedan mars förra året. ”Jag ligger på en e-handelsandel på 36 procent”, säger Ica-handlaren Viktor Rönn på konferensen ”Mat och e-handel”.


Ämnen i artikeln:

Ica Nära

E-handeln med dagligvaror hade för ett år sedan en kanalandel på två procent i Sverige och ingenting tydde på annat än fortsatt tillväxt med bara några tiondels procentenheter per år.

Men så slog pandemin till.

Och ”alla” skulle e-handla.

– Vi har tredubblat försäljningen online och gått från en andel på 18 till 36 procent. Men vi har fina ökningstal även i den fysiska butiken, säger Viktor Rönn på Ica Nära Brottbyhallen norr om Stockholm.

Liknande kundtryck redovisade handlarkollegorna Mats Larsson på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm och Thomas Axell på Hemköp Torslanda i Göteborg.

– Vi behövde göra en enorm kraftsamling, säger Mats Larsson på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm om att stormarknadens alla medarbetare och han själv plockade varor för att erbjuda en välfylld butik.

E-handelscheferna Frida Ridderstolpe på Axfood, Sara Mundt-Petersen på Coop och Ica Sveriges Tony Holmberg berättade om hur de i alla led har växlat upp kapaciteten för att möta den enorma efterfrågan.

Nu investerar de största aktörerna ytterligare och i vår driftsätter Ica e-handelsanläggningen i Arendal i Göteborg och i slutet av 2021 ska också det robotiserade e-handelslagret starta i Brunna nordväst om Stockholm.

Just nu bygger Axfood en helautomatiserad anläggning utanför Bålsta där varuleveranser till koncernens butiker samordnas med kundernas onlinebeställningar.

– Nyckelorden är effektivisering, automatisering och stordrift för att nå lönsamhet i en tjänst som företagen de facto utför åt konsumenten, säger ”Mat och e-handels” projektledare Lars Welin.

Flera talare spådde på den digitala konferensen som sändes från Stockholm Waterfront att efterfrågan på e-handel kommer att vara fortsatt stor eftersom coronapandemin inte på långa vägar är över.

Kraven på social distansering uppmuntrar inte minst äldre att e-handla i stället för att besöka fysiska butiker.

– ”60-plussarna” är mest lojala online, säger undersökningsföretaget GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström.

Online nådde enligt GFK 15 procent fler hushåll än 2020 och möjligen kan det bli som i Sydkorea som 2015 drabbades av det så kallade Mers-viruset.

– Sydkorea har en stark tradition av att handla på nätet, säger HUI:s vd Jonas Arnberg om kanalandelen som ligger väl över 15 procent.

”Mat och e-handel” var första konferensen som Dagligvarunytt genomförde sedan namnbytet i höstas och Bonnier blev ägare.

22 april arrangerar systertidningen Market ”Framtidens butik” och 20 oktober genomför Dagligvarunytt, Market och tidningen Dagens Industri ”Retail Arena”.

Alla talare på ”Mat och e-handel”

Jonas Arnberg, vd, HUI

Thomas Axell, handlare, Hemköp Torslanda, Göteborg

Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel 

Michael Dahl, strategikonsult och grundare, Index House

Tony Holmberg, e-handelschef, Ica Sverige

Mats Larsson, handlare, Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Julia Lindberg, CCO, Mathem

Sara Mundt-Petersen, chef Coop Online,Coop Sverige

Jens Nordfält, retailforskare och professor, University of Bath

Frida Ridderstolpe, digital utvecklings- och e-handelschef, Axfood

Viktor Rönn, handlare, och Martin Larsson, e-handelschef, Ica Nära Brottbyhallen, Brottby

Kaveh Sabeghi, CMO och medgrundare, Matspar

Hans Skruvfors, koncernchef, Foodora Norden

Simon Åkerlund, försäljningschef och medgrundare, Binary Brains.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Nära

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.