Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-handel

Samarbeten och e-handelsboom utmärkande för dagligvaruåret 2020

Publicerad: 10 Februari 2021, 10:28

En utmanade boom för hela branschen med nya samarbeten och konsumentbeteenden. Och en växande e-handel som flyttade från mobilen till datorn och surfplattan. Det är några av slutsatserna när Dagligvaruåret 2020 summeras.


I går tisdag arrangerade branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel ett frukostseminarium med en djupdykning i siffror, analyser och reflektioner av året 2020 och hur det påverkat dagligvaruhandeln.

– Det är alltid viktigt att summera och ännu viktigare i år då system utmanats och konsumenterna betett sig på helt andra sätt än de brukar, säger kommunikationschefen Anna Fager Persson.

Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, konstaterade att 2020 blev ett väldigt annorlunda år.

Foto: Pontus Edman

Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, konstaterade att 2020 blev ett väldigt annorlunda år, med en tillväxt för branschen med 7,6 procent jämfört med 3 procent 2019 och en e-handel som fördubblats – om än från väldigt låga nivåer.

– E-handeln är ingen marginalföreteelse längre utan en motor, säger hon.

Ingen av förra årets månader sedan mars hade mindre än 70 procent ökning, och med en verklig topp i december på 200 procent.

– Men det som framför allt utmärker det här året och som inte handlar om siffror är samarbetet i branschen. Alla aktörer har varit måna om att det ska vara lika för kunderna och lika för personalen oavsett vilken kedja det handlar om, säger Karin Brynell.

Magnus Stadig, logistikdirektör på Ica Sverige berättade att man i början var orolig för hur importen skulle fungera under pandemin.

Foto: Björn Dalin

Magnus Stadig, logistikdirektör på Ica Sverige, talade om hur branschen tog sig igenom krisen rent praktiskt.

– Vi var oroliga för importen, att det skulle bli besvärligt med transporterna genom Europa, men det visade sig vara en onödig oro, säger han.

Utmaningen har i stället varit att förstå nya kundbeteenden, både vid storhelger och under den bunkringsvåg vid pandemins första skede.

– Jag minns att det var någon som uttalade sig på tv om risken för matbrist – då kan jag säga att pulsen gick upp på mig rejält!

Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende kunde konstatera att e-handelsandelen med livsmedel hade ökat till 4,8 procent av dagligvaruhandeln.

Foto: Klarna

Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende som analyserat e-handelsstatistik från Dagligvaruhandelsindex 2020, konstaterade bland annat att:

Omsättningen för e-handlare som säljer livsmedel ökade med hela 94,5 procent. Det innebär att e-handeln ökat sin andel av den totala dagligvaruhandeln till 4,8 procent.

Ökningen för hemleveranser var 54,9 procent och ökningen för avhämtning av färdigpackade matkassar i butik var 173,1 procent.

– Den 16 mars markerade ett omedelbart och markant skifte i hur svenskarna handlade mat på nätet. Över en natt förändrades konsumtionsmönstren tydligt när många svenskar valde att stanna hemma på måndagsmorgonen, säger hon.

När de första två veckorna av just mars månad jämfördes med de två sista märktes en omedelbar omsättningsökning med 25 procent måndagen 16 mars jämfört med föregående måndag.

– Den populäraste tiden att handla mat på nätet under de nästkommande två veckorna flyttades från kvällstid till förmiddag, strax före lunch.

Man kunde även se att de flesta kunder handlade via dator och surfplatta i stället från mobilen.

– Det beror på att ovana shoppare ofta föredrar en datorskärm, säger Viveka Söderbäck.

Kundgruppen 66 år och äldre ökade sin andel av köpen med 269 procent, när de snabbt gick från 6 procent av omsättningen till 23 procent.

– Mat och dryck blev under 2020 den mest populära varukategorin på nätet bland de som är äldre än 66 år. Och det är en trend som sedan fortsatt under starten av 2021. Tidigare var hem och trädgård den mest populära varukategorin bland seniorer.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.